БРЕЙН - РИНГ "ТИ І ПРИРОДА" 10 -11 класи



Екологічний брейн-ринг для учнів 10-11 класів

« Ти і природа »

Ми навчились літати в повітрі, як птахи,

Ми навчилися плавати під водою , як риби,

Нам ще залишилося навчитися жити

на Землі - як люди

( Д. Даррелл)

Вступне слово:

Професія «еколог» одна з провідних професій, яка має попит на сучасному ринку праці. Чому? Звідки походить назва цієї професії і в чому її актуальність. Розібратися в цьому ми спробуємо сьогодні на нашому інтелектуальному заході, а також спробуємо оцінити рівень знань, логічність мислення та швидкість реакції учасників нашого екологічного брейн-рингу. Отже слово науковцям.

Учень №1

Поняття «екологія» вперше ввів в словникову лексику вчений Геккель. Воно означало середовище, яке утворили живі та неживі тіла, як сферу їх взаємодії та життєдіяльності, всі ланки цього середовища тісно взаємопов’язані одна з одною, а людина є невід’ємною частиною цієї системи. З того часу минуло 130 років. Нажаль сьогодні поняття «екологія» ми частіше пов’язуємо з поняттями «екологічні проблеми», «екологічні катастрофи», «екологічна криза». Винуватцем цих проблем стала людина. Знищення лісів, забруднення повітря, відстріл тварин – все це та набагато більше не тільки спотворило екологію, а зробила життя самої людини небезпечним. Наш сьогоднішній захід має на меті привернути вашу увагу до екологічної проблеми людства, розкрити її масштаби і показати, що таке відношення людини до свого середовища існування є шляхом в «нікуди».

^ Представлення команд учасників екологічного брейн-рингу.

(Команди мали завдання вибрати собі назву та маленьку цитату екологічного напряму, оформлену у вигляді плакату)

^ Правила гри:

Це гра серед команд. В грі одночасно приймають участь 2 команди по 5 учнів. Гравці займають місця за ігровими столами поділеними за кольоровим принципом (красний – жовтий, синій – зелений чи інш.) Гравці кожного стола мають сигнальний пристрій, яким вони звітують про готовність відповіді на питання, важливо щоб відповідальним за сигнал була людина з добре розвиненою реакцією, так як швидкість при порядку відповіді грає визначальну роль – яка команда першою подала сигнал про готовність відповіді, та має відповідати першою. Командир назначає гравця, який буде давати відповідь. Якщо відповідь правильна – команді зараховується 1 очко, якщо не правильна - право далі обговорювати чи відповідати надається команді суперника. На обговорення питання відводиться 1 хвилина.

Гра поділена на гейми. Один гейм триває до того часу, поки одна з команд не набере 6 балів, після чого команда, яка програла може бути замінена на іншу.

^ Питання конкурсної вікторини :

1. В Німеччині деякі товари мають особливу позначку – «Блакитний ангел». Які товари позначають цією позначкою? Чому? (Екологічно чисті товари).

2. Спеціалісти інституту еволюційної морфології та екології тварин додатково опромінюють забруднене радіацією м'ясо радіоактивним кобальтом. Яке російське прислів’я лежить в основі цієї дії?
( Клин клином вибивають).

3. Завдяки дуже широкому ареолу розповсюдження ( від полюса до полюса) саме цей вид рослин є головним постачальником кисню до атмосфери Землі, та , якщо за будь-яких обставин вони загинуть – екологічної катастрофи не уникнути. Хто ці маленькі трудяги?

( Водорості).

4. Для чого американські вчені-екологи запропонували додавати до пластмас кукурудзяний крохмаль?

( Для більш швидкого розкладу пластмаси. США «задихаються» від сміття з пластмаси, яке погано піддається природній переробці).

5. В результаті якої діяльності людини, кількість оленів в тундрі спочатку збільшується, після чого вони з’їдають все чим можуть харчуватися та вмирають від голоду.

( В результаті відстрілу вовків, які регулюють кількість оленів природнім шляхом, чим запобігають їх голодній смерті).

6. Чарльз Дарвін, вивчивши його життя, сказав: «Вряд чи знайдеться інша тварина, яка б відіграла ще більшу роль в світовій історії» та назвав його «працівником-пахарем». Кого мав на увазі Дарвін?

( Земляного черв’яка ).

7. Винайшов та ввів її в життя в 1884 році префект Парижу Е.Пубель. Її ювілей французький уряд святкують з закликом боротьби за чистоту. Цей винахід як найкраще підходить до прислів’я : « Чисто не там де метуть, а там де не смітять». Що винайшов Пубель?

( Урну для сміття).

8. Раніше до Красної Книги мали заносити чотири категорії тварин: зникаючі види, рідкісні види, види що скорочуються та види ступінь небезпеки зникнення яких ще не встановлено. Але згодом з’явилася п’ята категорія, про яку повідомляється на зелених сторінках Книги. Яка категорія тварин має відношення до п’ятої категорії?

(Види, для яких минула небезпека зникнення ).

9. Англійські мікробіологи, після дослідження в районі деяких популярних пляжів, прийшли до висновків, що вранці там ще більше небезпечних для здоров’я людини мікроорганізмів, чим пополудні. Чим можна пояснити цей феномен природи?

( Відсутністю ультрафіолетових променів, які становлять загрозу для шкідливих мікроорганізмів).

10. Металургія є однією екологічно найбрудніших галузей господарства, але саме завдяки їй, спочатку в Англії, а потім і в усій Європі, перестали вирубувати ліси. Яка перебудова поклала початок зменшення вирубки лісів в Європі?

( Королівський наказ від 1560 року « Про захист зелених дубрав», де в процесі плавлення металу рекомендували використовувати вугілля замість дрова).

11. В 1759 році в Пенсільванії вперше добули нафту. Це відіграло дуже визначальну роль у житті тварин, які харчуються саме тим з чого, на думку вчених органічної теорії походження нафти, й почалося її виникнення . Винахід захистив тварин від повного знищення. Хто ці тварини та про який винахід йде мова?

( Нафту почали використовувати для освітлення замість жиру китів, яких для цього знищу валили в величезній кількості ).

12. Маючи на меті екологічні принципи, мисливці намагаються не вбивати самиць тварин. Але в одному з випадків ми намагаємося вбити саме самиць. Що це за екстремальний випадок, коли ми маємо керуємося принципами самозахисту, поступаючись іншими принципами?

( Коли ми плюємо на самиць комарів, які на відміну від самців є агресивними та надокучливими).

13. Узбережжя Латинської Америки від Еквадору до Чилі постійною вирубкою лісів було перетворено на пустелю. Вчені ЮНЕСКО вирішили повернути життя до цього району , шляхом відновлення лісів. Для цього було необхідна велика кількість прісної води, яку з 1981 року почали здобувати за допомогою сітей. Яким чином можна використовувати сітку для отримання прісної води?

(Сітками ловлять туман (конденсат) та збирають вологу у спеціальні цистерни).

14. Назвіть найімовірнішу причину зникнення великих масивів липових лісів на території Росії в 16-17 віках минулого сторіччя ?

( Їх зникнення пов’язане з одним із атрибутів одягу росіян, а саме взуття - «лапті», які робили з кори саме лип).

15. В одному з зоопарків Німеччини біля клітки з написом «Найстрашніша тварина в світі» завжди черга. Виходячи з неї люди виглядають по різному: одні сміються , інші задумливі та серйозні. Яку тварину бачать відвідувачі, заглядаючи до клітки?

( Вони бачать своє відображення, тому що в клітці встановлено дзеркало. За всю історію існування саме людина стала причиною зникнення більшості видів тварин та рослин)

16. Існує відомий вислів : « Або дим зробить так, що на Землі буде менше людей, або…» . Закінчіть , будь ласка, цей вислів.

(Або дим зробить так, що на Землі буде менше людей, або люди зроблять так, що на Землі буде менше диму ).

^ Гра з глядачами

Вболівальникам команд- учасниць надається змога допомогти команді.

Для цього за 5 хвилин їм треба записати на плакаті способи використання пластикової пляшки, не лише як тару для зберігання рідини.

Учень №2

Суспільство різних країн стало на захист природи та екології .

Прийшов час і Україні приєднатися до рішучих дій в цьому питанні, бо воно торкається не лише бідних чи багатих, хворих чи здорових, маленьких чи великих. Всі ми дихаємо одним повітрям, ходимо по одній землі, бачимо одне небо. Ми всі з вами живемо на одному великому космічному кораблі – ім’я якому « Земля». Лише ми відповідаємо за те , щоб наш корабель був комфортним для життя , та залишився таким для наших нащадків.

Бережіть Землю з усіма проявами життя на ній. Милуйтеся заходами, зустрічайте схід Сонця, слухайте спів пташок, милуйтеся краєвидами рідного краю, відчувайте прохолоду джерельної води та насолоджуйтеся чистим повітрям.

Бережіть Землю – для рослин, для тварин, для самих себе!

Цитатами екологічного напряму, підготовлені учнями для представлення команд:

«Природа, в якій вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищенню. Чи багатьом з вас щастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватися тишею без реву моторів, дихати чистим повітрям без домішок бензину, мазуту, пестицидів? Ваше майбутнє може стати жахливим, якщо не почати негайно лікувати цю проказу. Прийшов ваш час діяти!»

Гарун Тазів

«Ми отримали в спадок невимовно прекрасний і багатообразний сад, але біда наша в тому, що ми погані садівники, що не засвоїли найпростіших правил садівництва. Із зневагою ставлячись до цього саду. Ми робимо це із благодушним самозадоволенням неповнолітнього ідіота, який шматує ножицями картину Рембрандта»

Джеральд Даррелл

«Природа - такий же унікум, як і картина Рафаеля. Знищити її легко, відтворити неможливо».


Немає коментарів:

Дописати коментар