Програма виховної роботи
« Клас – родина»
з учнями 10 - 11 класу
Автор: Мішаткіна С.Є.
класний керівник 10 А класу
Смолінського НВО
Найважливішою силою,
покликаною здійснювати виховання, є сама людина. Уся майстерність вихователя
полягає в тому, щоб, знаючи,
якою повинна бути людина, вміти одухотворити її прагненням до свого
власного ідеалу.
В. Сухомлинський
Зміст
Вступ
1.
Основна частина
1.1
Розділ І Національне виховання
1.2
Розділ ІІ Родинне виховання
1.3
Розділ ІІІ Художньо-естетичне виховання
1.4
Розділ IV Патріотичне виховання
1.5
Розділ V Правове виховання
1.6
Розділ VI Трудове виховання та профорієнтація
1.7.
Розділ VII Робота з батьками
2.
Очікувані результати втілення програми (гіпотеза)
3.
Модель випускника класу-родини
4. Література
Пояснювальна записка
У
перехідний період, коли зживають себе старі форми життя, які не задовольняють
потребам нового часу, коли у суспільстві загорається жага культурного оновлення
і вироблення нового світосприйняття — в такий період особливої актуальності
набувають питання виховання.
Проблемний
аналіз освітньої ситуації в школі і країні в цілому, врахування потенційних
можливостей школи, її традицій, соціального запиту учнів, педагогів, батьків,
зумовили створення авторської моделі «Школа-родина», яка покладена в основу
Концепції розвитку школи на 2006-2016 рр.
Виховання
учня в школі й сім’ї – це єдиний нерозривний процес. А тому дуже важливо, щоб
учителя і батьки об’єднали свої зусилля й можливості та перейшли до тісної
співпраці в організації спільної діяльності з вихованням дітей. Життєвою
дорогою дитину ведуть два розуми, два досвіди: сім’я та школа.
Робота
над впровадженням моделі «Школа-родина» привела до створення нового
структурного елементу в цілісній виховній системі— «класу-родини».
При
створенні програми враховувалися особливості контингенту учнів класу, проблеми
класного колективу, а саме: 30% учнів виховуються в неповних сім’ях.
Мета
програми:
·
створення
в класі атмосфери сім’ї, добра, тепла;
·
формування
в учнів моральних якостей, естетичної культури, трудових навичок, патріотичних
почуттів, готовності до захисту рідної землі.
Діяльність
класу родини визначається новим стилем взаємостосунків між сім’єю та школою: на
зміну недовір’ю і відчуженості приходять спільне прийняття рішень,
зацікавленість та сприяння розвитку класу- родини.
Програма
включає такі напрямки роботи:
·
національне
виховання
·
родинне
виховання;
·
художньо-естетичне;
·
патріотичне
виховання;
·
правове
виховання;
·
трудове
виховання та профорієнтація;
·
робота
з батьками;
Всі
напрямки взаємозалежні і взаємопов’язані, але враховуючи соціальні, вікові
особливості 10 класу приоритетними у роботі класного керівника вважаються:
·
родинне
виховання, тому що учні стоять на порозі сімейного життя, скоро стануть
батьками й матерями, і від того, які сім’ї вони створять, які цінності
привнесуть до своїх сімей, залежить їх життя, життя їх дітей і все життя у
майбутньому;
·
трудове
виховання та профорієнтація, тому що перед випускниками стає проблема вибору
професії і вступу у трудові відношення.
Великий
Карамзін писав: «Жизнь человека удалась, если он счастлив домашними и умеет
работать без скуки». Цей вислів підтверджує необхідність вибору саме таких
приоритетів для роботи зі старшокласниками.
Програма
розрахована на 2 роки (10 і 11 класи)
Розділ І
Національне виховання
«Я, родина, Україна»
Мета:
- Виховувати учнів в
дусі збереження і розвитку національних традицій;
- плекати
інтелектуально розвинену, духовно багату, цілісну особистість;
- формувати в учнів
національну свідомість, національний характер, світогляд, гуманістичні ідеї.
Заходи:
- Класні, виховні
години, бесіди за темами «Звичаї та традиції України», «Символи моєї держави»,
«Конституція України — основний закон держави»;
- екскурсія «Мій
край — моя історія жива»;
- диспут «Яким я
бачу майбутнє своєї держави?»;
- година спілкування
«Яким є ідеал сучасної молодої людини?»;
- операція «Забуті
могили», «Остарбайтери нашого шахтарського селища»;
- конкурс проектів «Яким я бачу майбутнє своєї держави»;
- випуск стіннівки «мій край —моя історія жива»
- гра-екскурсія «Українська минувшина».
Розділ II
Родинне виховання
«Без сім'ї нема щастя на землі»
Мета:
- Розвиток інтересу
до традицій свого народу, родини;
- Виховання людських
цінностей; взаєморозуміння між дітьми, вчителями, батьками; взаємоповага, спілкування;
- Підготовка учнів
до життя в існуючих соціальних умовах.
Заходи:
- Виховні години:
«Традиції української родини», «Мій клас — моя родина», «Шануй батька й матір»,
«Поговоримо відверто про це...», «Без сім'ї нема щастя на землі»
- конкурс на краще
родовідне дерево;
- диспут «Чи готові
ви до сімейного життя»;
- вивчення основних
положень сімейного кодексу і других нормативних документів які регулюють
відношення в сім'ї;
- випуск класної
газети «Ровесник» (3 рази на рік);
- ток-шоу «Кожна
щаслива родина схожа одна на одну, а кожна нещаслива - нещасна по своєму»,
«Чому розпадаються родини?», «Авторитет батьківства», «Сексуальні відносини до
шлюбу», «Що таке зрілість?»
- створення
родинного літопису (фото-, відео репортажі з життя класу);
- участь в акції «Герой
класу».
- туристичний похід
в ліс.
Розділ ІІІ
Художньо-естетичне виховання
«Краса врятує світ»
Мета:
- Формувати художньо-естетичну культуру засобами національних
культурологічних надбань;
- Розвивати
художньо-естетичну освіченість та вихованість дітей.
Заходи:
- Виховні години:
«Несімо істину й любов», « Спасибі, музико, тобі»;
- диспут «Від краси
до мистецтва»;
- конкурс на кращу
листівку-валентинку;
- випуск класної
газети « Серця двох»;
- конкурс фотографій
« Любов— серце всього»;
- літературно-музична
композиція «Доки горить свіча»;
- мистецький салон «
Світ Леонардо»;
Розділ ІV.
Патріотичне виховання
Любіть Україну
всім серцем своїм
І всіми своїми
ділами.
В. Сосюра
Мета:
- збереження
історичної пам'яті народу;
- формування
патріотичних почуттів готовності до захисту рідної землі.
Заходи:
- Виховні години:
«Подвиг непідвладний часу», «Мужність і біль Чорнобиля», «Я пишаюсь, що я
українець», «Подвиг непідвладний часу», «Тих днів не змеркне слава», «Ветерани
Другої Світової війни»;
- акція милосердя
«Грані добра»(благодійно-патріотична акція з виготовлення подарунків ветеранам Другої
світової війни);
- зустріч з
ветеранами Другої Світової війни «Шляхами мужності»;
- перегляд
художнього кінофільму з героїко-патріотичною тематикою;
- туристичні походи
«Місцями бойової слави»;
- викладка книги «У
граніті, в бронзі, у серцях»;
- вечір поезії
«Ветерани у 20 років»;
- випуск стіннівки
«Україна, рідна земля»
Розділ V
Правове виховання.
Я маю право
жити на Землі,
Творити,
дихати, учитись
Мета:
- формування
правової культури;
- прищеплення учням
поваги до прав і свобод людини;
- забезпечення й
виконання учнями законів України. ї
Заходи:
- Виховні години: «Закон обов'язковий для всіх», «Я і
мої права».
- оформлення бюлетеню «Юридична відповідальність за правопорушення»;
- конкурс знавців історії української державності та
правознавства;
- гра з Конституційного права України «Перший мільйон»;
- круглий стіл «Будувати життя чи пристосовуватись до
нього?» із запрошенням інспектора міліції у справах неповнолітніх.
- ділова гра «Захист прав дітей у нашій державі»;
- усний журнал «Декларація прав дитини»;
- правовий брейн-ринг «На паралельних дорогах прав та
обов’язків».
Розділ VI.
Трудове виховання та профорієнтація.
…Я за людину
визнавав
лише людину по
її ділам
М.Джаліль
Мета:
- формування творчої працелюбної особистості, цивілізованого
господаря;
- забезпечення
психологічної, моральної та практичної підготовки учнів до вибору професії.
Заходи:
- виховні години «Знайди себе», «Вибір професії - справа
серйозна», «Здібності людини і професія»;
- анкетування;
- благоустрій території школи, участь в акції «Юний
господар» (підготовка, засів, та збір врожаю на закріпленій території);
- створення альбому класу «Наші трудові традиції»,
- зустріч з представниками різних професій, трудових
династій;
- екскурсії на виробництво, в учбові заклади різного
рівня акредитації;
- вивчення кодексу України «Про працю», і інших нормативних
документів, які регулюють трудові відносини;
- співпраця з Центром зайнятості,
Розділ VII
Робота з батьками.
Виховання – це
вплив на серце тих, кого ми виховуємо
Л.Толстой
Мета:
- підвищення виховного потенціалу сім'ї;
- допомога сім'ї у
вирішенні проблем.
Заходи:
- батьківські збори: «Батьки і діти: конфлікт, чи
взаєморозуміння», «Сила сімейної традиції», «Роль сімейного виховання у
формуванні особистості дитини», «Гармонійний розвиток особистості дитини —
головна мета родинного виховання молодого покоління»;
- організація консультацій для батьків, які мають
труднощі у сімейному вихованні;
- надання допомоги сім’ям з метою поліпшення
відвідування дітьми школи;
- організація класно-сімейних свят:
-дні народження
- 8 Березня;
- до Дня сім’ї
Очікувані результати втілення
програми «Клас-родина»
Єдність
навчального та виховного процесів , їх взаємодія—це особливість
навчально-виховного процесу у школі. В основі життєдіяльності класу-родини —
родинна, гуманістична етика.
В
результаті впровадження програми в учнів досягається наступне:
-
відбувається формування системи ціннісних орієнтацій, основу яких складуть
відношення до людей ( людяність, повага, любов), до себе (самоповага,
саморозвиток, самовдосконалення), до світу ( патріотизм, «почуття гнізда»,
«життєва мудрість»);
-
формується толерантність, високоморальні якості, патріотична, громадянська,
правова свідомість;
-
підвищується мотивація до навчання;
-
понижується рівень тривожності учнів;
-
збільшується рівень колективостворення;
-
виробляється стиль співробітництва, компромісу;
-
підвищується рівень комунікативних здібностей;
-
формується здатність проектувати свій подальший професійний розвиток;
-
підвищується соціометричний статус особистості ( почуття власної гідності,
рівень самооцінки).
Література
1.
Національна програма виховання дітей і молоді в Україні.
2.
Вєтров І. Про систему виховної роботи // Директор школи. – 2000. – №37
3.
Коберник І. Моральне виховання: традиції, проблеми, інновації // Рідна школа. –
2002. – №5. – С. 43-44
4.
Малюнкова В. Воспитание: взаимодействие с семьей школьника // Домашнее
воспитание. – 2002. – №1. – С. 10-15
5.
Парфенова И., Козакова Е. Организация сотрудничества семьи и школы //
Воспитание школьников. – 2002. - №3. – С. 25-28
6.
Степанов С. Создание системы воспитания: формы, методы, приемы // Директор
школы (укр). – 2000. - №2. – С. 34-41
7.
Сазонов В. Организация воспитательной работы в классе. – М.: Центр
«Педагогический поиск», 2000. – 160 с.
8.
Мистецтво життєтворчості особистості: Науково методичний посібник у
2-х
ч. / Ред. рада: В.М. Доній, Л.В.Сохань, Г.М. Несен, І.Г. Єрмаков. – К.: ВМН,
1997 – Ч.2: Життєтворчий потенціал нової школи. – 936 с.
9.
Вілінська М.С. Шкільний календар: родинні свята. – Х.: Вид. група «Основа»,
2007. – 192 с. – (Б-ка журналу «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 2
(39))
Немає коментарів:
Дописати коментар