ІІНТЕГРОВАНИЙ УРОК "ОТРУЙНІСТЬ ЕТИЛОВОГО СПИРТУ" 10.03.2017



Смолінське НВО"Загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів– гімназія – позашкільний навчальний заклад"





Інтегрований урок
з біології та хімії
за темою
«Отруйність етилового спирту, його згубна дія на організм людини. Профілактика алкоголізму»




2016-2017 н. р.

Інтегрований урок з біології та хімії за темою
«Отруйність етилового спирту, його згубна дія на організм людини. Профілактика алкоголізму»
Мета:
поглибити знання учнів про токсичну дію етилового на організм людини; розглянути механізм дії спирту на клітини, органи і системи організму людини та рослин; з'ясувати причини отруйності етилового спирту;
розвивати логічне мислення, вміння робити висновки;
виховувати в учнів негативнее ставлення до вживання алкогольних напоїв, бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: диск з презентацією «Отруйність етилового спирту», комп'ютер.

Тип уроку : урок – конференція

Форми та методи роботи на уроці: індивідуальна робота, робота в групах, фронтальна робота; ілюстративний, пізнавально – пошуковий, творчий методи, метод співпраці «учитель – учень»

Міжпредметні зв’язки: інформатика (комп’ютерна підтримка, створення презентацій); хімія (лабораторний дослід, історія виникнення, властивості етанолу); біологія (вплив етанолу на організм людини та рослин); основи здоров’я (негативний вплив на здоров’я).
Епіграф

«Алкоголь набагато більше горя завдає,
Ніж радості всьому людству,
Хоча його вживають саме задля радості.
Скільки талановитих людей
загинуло через нього!»
І. П. Павлов

Хід уроку:
І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.(слайд 3)

Учитель біології:
Здавна людині відомо велика кількість отруйних речовин, всі вони відрізняються силою дії на організм. Серед них виділяють речовину, яка відома в медицині як протоплазматична отрута, - це етиловий спирт. Етиловий спирт - це отрута чи ні?  Якщо отрута, то чому люди з давнини труять себе ним?  Сьогодні на уроці ми розглянемо дію етилового спирту на організм людини, поговоримо про шкідливість алкоголю.

IІІ. Вивчення нового матеріалу.


Учитель хімії: Заняття сьогодні проведемо в формі конференції. Ви всі готувались до уроку, готували свої міні – проекти, і сьогодні ви не просто учні, а вчені, лікарі, дослідники, хіміки, біологи. Тож починаємо роботу.


Учитель біології: Під час підготовки до уроку, ми вирішили поцікавитися думкою учнів   8 – 11 класів нашої школи про їхнє ставлення до вживання алкогольних напоїв.

1 ,2 учні:( слайд 4,5,6 )В зв’язку з актуальністю даної теми і підготовці до конференції, ми провели анкетування серед старшокласників нашої школи. Прийняло участь …. чоловіки. Хочемо  познайомити вас з результатами (рассказ по диаграммам)
Дискусія:
Учитель біології:Усі ви брали участь в анкетуванні і до того ж отримали домашнє завдання, визначити своє ставлення до алкоголю і підготувати декілька висловів «ЗА» та «ПРОТИ» щодо вживання алкогольних напоїв.


ЗА
ПРОТИ
1
В житті треба спробувати усе
Тоді спробуй стрибнути з 9-го поверху, випий склянку сірчаної кислоти, пограбуй банк, зміни стать.
2
Вживати чи не вживати – це моя особиста справа
Чому повинні страждати батьки, діти, чоловік або дружина, друзі?
3
Головне знати міру.
100 г пива – гине 300 клітин мозку
100 г вина – 5000 клітин
100 г горілки – 7500 клітин
4
Пиво – це не алкоголь
Відсоток  спирту у пиві менше, ніж у горілки, але зловживання є щенебезпечнішим. До пива можна швидше звикнути, і не зрозуміти цього. Пивним алкоголізмом частішес траждає молодь.
5
Алкоголь допомагає швидше зігрітися
Відчуття тепла оманливе – адже посилюється тепловіддача і організм охолоджується ще швидше.
6
Алкоголь перед обідом посилює апетит
Вживати перед обідом неправильно. Адже центр насичення у мозку активується лише за 15 – 20 хвилин. За лічені секунди голод не зявиться
7
Алкоголь знімає стрес
Якщо не обмежитися 20 – 30 мл спиртного виникає почуття внутрішнього стомлення. Яке може перейти у депресію.


Учитель хімії: Загляньмо у минуле й дізнаймося, коли ж людина почала виготовляти спирт.

1. Історія виготовлення спирту.(слайд 7)



3 учень (вчений):Про п’янкi властивостi спиртних напоїв люди дiзналися не менш, як за 8000 рокiв до н.е., коли почали виготовляти алкогольнi напої з меду, плодовихсокiв, дикого винограду. Так, відомий мандрiвник Мiклухо Маклай спостерiгав за папуасами НовоїГвинеї, якi не вмiли ще добувати вогонь, але вже знали прийоми приготування хмiльних напоїв.
Чистий спирт почали добувати у VI-VII столiттях араби й назвали «аlkohol», що означав «одурманюючий».
Першу пляшку горiлки виготовив араб Рагез у 860 році. Перегонка вина на спирт сприяла зростанню пияцтва. Саме це і стало приводом для заборони вживати алкоголь засновником ісламу Махаммедом. Відступників жорстоко покарали і протягом 12 століть у мусульманських країнах алкоголь не вживали. Пияцтво процвітало і  в
стародавньому світі – у китайців, єгиптян, індусів, греків.








4 учень(вчений): За часів середньовіччя в Західній Європі навчилися добувати міцні спиртні напої, переганяючи вино. За легендою, уперше цю операцію здійснив італійський чернець – алхімік Валентіус. Він назвав названий продукт «чудодійним еліксиром», який нібито старого робив молодим, стомленого бадьорим, сумного веселим.
Пияцтво пустило глибоке коріння в нашому побуті й породило цілу систему звичаїв. Ці звичаї вимагають обов’язково пити та пригощати інших.
Бехтерєв писав, що пияцтво є віковим злом, яке глибоко пустило коріння в нашому побуті й породило цілу низку „ випивальних” звичаїв. І досі вважають, мовляв, однією з ознак чоловічої доблесті є вміння пити. Але так говорять п’яниці, адже в дійсності, коли знаходиш сили протистояти чарці – ти справжній мужчина. Ще Толстой писав, що людина п’є вино для того, щоб заглушити голос совісті.


Учитель біології:Алкогольні напої поширювались в різних країнах світу і, згодом, люди почали розуміти шкідливу дію алкоголю.
2.Історія боротьби з пияцтвом.(слайд 8)



5 учень (лікар):Уже в давнину люди розумiли шкiдливiсть алкоголю для органiзму. У стародавнiй Грецiї дозволяли пити вино лише розбавлене водою.
У Спартi забороняли пити вино знатi держави, але заохочували споювання рабiв.
В Афiнах правитель Солон запровадив закон, за яким службовців, що напивалися перший раз,наказували великим штрафом, а при повтореннi – смертю.
У Стародавнiй Iндії служителiв культу, звинувачених у пияцтвi примушували пити кипляче вино доти, доки не наставала смерть. А жiнкам вищої касти, коли викривали їх пияцтво, випалювали на лобi тавро у виглядi посудини й виганяли з дому.
За Петра I в Росiї п’яницям вiшали на шию важку чавунну медаль «За пияцтво» й саджали до в’язницi.



3.Біологічні основи алкоголізму. Шкідливий вплив алкоголю на живі організми.(слайд 9 )
Учитель хімії:А зараз давайте згадаємо, що ми знаємо про цю речовину.


6 учень (хімік) (слайд 10 ): Етиловий спирт є одним з найпоширеніших представників одноатомних спиртів. Це безбарвна рухлива рідина, пекуча на дотик, з різким запахом, температура кипіння = 78,39о С, замерзає за – 114,5 °С, змішується в будь-яких пропорціях з водою, спиртами, ефірами, гліцерином, бензином та іншими органічними розчинниками. Горить блакитним полумям. Етиловий спирт є потужним зовнішнім антисептиком і надійним консервантом. Легко зрозуміти: якщо речовина викликає моментальне припинення життя і загибель мікробів, то таку ж дію вона має і на наш організм.



Учитель хімії: Давайте з’ясуємо, яку ж небезпеку має етиловий спирт:  проведемо дослід. (слайд 11)
7 учень (дослідник): На столі стоїть 2 стакани, в одному вода – в іншому спирт. Вільємо розчин яєчного білка спочатку в воду, потім в спирт. Що спостерігаєте? Який висновок можна зробити з цього досліду?
Під дією етилового спирту відбувається денатурація білків, тобто руйнування їхньої структури, і таки білки не можуть виконувати свої біологічні функції.  А білки – це головний структурний елемент клітин і тканин. Їх недаремно називають основою життя. Мабуть, немає жодної функції, яку організм здійснював би без участі білків.  Як впливає етиловий спирт на білки – основу життя ви побачили.
Учитель біології: Ви побачили як впливає спирт на тваринний білок, а чи впливає він на рослини, адже рослини менше хворіють, довше живуть, можливо вони є більш стійкими до впливу алкоголю.? Це спробували зясувати учні вашого класу .
8 учень (дослідник)(слайд 12 - 17):Про те, як впливає алкоголь на розвиток і ріст рослин нам покаже наступний дослід. Щоб визначити вплив спирту на схожість і розвиток насіння, беремо дві дрібні тарілки, на дні яких знаходиться волога вата і поміщаємо туди по кілька насінин квасолі. В одну тарілку наливаємо воду, в іншу - 15% розчин спирту. Зверху накриваємо їх темним папером.


Через кілька днів спостерігаємо за проростанням насіння. Результати спостережень показують, що насіння квасолі, яке перебувало у воді, має  високу схожість, а насіння квасолі, яке о залито розчином спирту – має  дуже низьку схожість.

Ці дані дозволяють зробити висновок, що спирт пригнічує розвиток всіх організмів, зокрема, згубно впливає на схожість рослин.
Окрім того, всім відомо, що в етиловому спирті десятиліттями зберігаються біологічні структури (шматочки тканин, органи). Це можливо тільки тому, що всі процеси життєдіяльності в спирті припиняються.

Учитель хімії: Молекули етанолу для організму людини не чужорідні, невеликі кількості цього спирту утворюється в самому організмі. Чому ж тоді вживання алкоголю призводить до таких руйнівних наслідків?


9 учень (хімік) (слайд 18): Етиловий спирт швидко всмоктується у кров, добре розчиняючись в міжклітинній рідині, він потрапляє у всі клітини організму.
Знешкодження отруйних речовин, що потрапляють з кров'ю відбувається в печінці. 90% етанолу знешкоджується саме в ній. В печінці відбуваються хімічні процеси окиснення етилового спирту.

С2Н5ОН                   CH3-COН                   CH3-CООН                      СO2 + Н2O

Етанол                  Ацетальдегід             Оцтова кислота                 Кінцеві    продукти    розпаду

Кінцеві продукти розпаду – вуглекислий газ і вода не отруйні для організму, але етиловий спирт окиснюється до кінцевих продуктів розпаду тільки в тому випадку, якщо добове вживання етанолу не перевершує 20г. Якщо доза перевищена, то в організмі накопичуються проміжні
продукти розпаду оцтова кислота або оцтовий альдегід.




(слайд 19)Оцтовий альдегід в 30 разів токсичніше етилового спирту. Гостре алкогольне спяніння виникає при збільшенні концентрації ацетальдегіду, а не етанолу. В результаті вивчення впливу алкоголю на організм було встановлено умовно токсичний еквівалент етилового спирту - 7,8 г на 1 кг маси людини.
Хімія отруєння
Учитель біології:Ми з вами часто спостерігаємо за тим, як змінюється поведінка людини залежно від дози вжитого алкоголю, давайте більше дізнаємося про те , як саме алкоголь впливає на наш організм.
10,11  учні (фізиологи) /по черзі/
1) (слайд 20) Рівень алкоголю в крові 0,025 %  /приблизно 200 мл пива для підлітка массою 50 кг/ На цьому етапі відзначається посилення серцебиття, розширення судин, зниженнятиску, зростання апетиту.
2) (слайд 21) Рівень алкоголю в крові 0,05 %   /400 мл пива або 150 мл вина/.  Алкоголь впливає на центри кори, що керують поведінкою. Відзначається штучне зростання настрою, надлишкова балакучість, пожвавлення, послаблення уваги, втрата контролю над учинками.

3) (слайд 22) Рівень алкоголю в крові становить 0,1 %  /800 мл пива або 300 мл вина, або 90 мл водки/.  Алкоголь впливає на підкоркові центри захоплень. Спостерігається зміна емоційного сприйняття, порушення поведінки.



4) (слайд 23 ) Рівень алкоголю в крові 0,15 %  /1200 мл пива або 450 мл вина , або 135 мл водки/.  Порушується дія підкоркових рухових центрів. Спостерігається втрата контролю над м'язами.

5)
(слайд 24 )Рівень алкоголю в крові 0,3 %  /2400 мл пива або 900 мл вина , або 270 мл водки/.  Уражаються підкоркові центри, що підтримують тонус мозкової орієнтації. Відбувається втрата орієнтації, втрата свідомості.

6) (слайд 25 )Увага! Коли рівень алкоголю в крові становить 0,5 %  /450 мл водки/, вражаються центри довгастого мозку, що контролюють життєвоважливі функції. Це може призвести до паралічу дихання, а отже і до смерті.





7) (слайд 26 ) Смертельна доза чистого (100%) алкоголю залежить від маси тіла:
для груднихдітей 5-15 гр.,
для дітей 50-100 гр.,
дорослих – 200-500 гр.


Учитель біології: Як саме впливає етиловий спирт на організм людини, що відбувається з внутрішніми органами людини дізнаємось з відео. / перегляд фільму /



4. Алкоголь і потомство.

12 учень (лікар) (слайд 27 ) : Але найзгубніше алкоголь впливає на потомство. Ще на початку століття німецький лікар Крепелін писав, що коли пияцтво пошириться серед жінок, то нащадкам загрожує цілковита загибель.




(слайд 28 ) В алкоголіків вiдбуваються частковi змiни в хромосомному наборi, статевi клітини стають неповноцiнними, при заплiдненнi з них формується неповноцiнний зародок, що веде до народження хворих дiтей.
(слайд 29) Дiти можуть народжуватися з такими вадами як: розщiплена верхня губа (заяча губа), незарощене верхнє пiднебiння (вовча паща), з вадами серця, недорозвиненими кiнцiвками або змiнами в iнших органах.


(слайд 30-32 )
Дiти, народженi без видимих вад, можуть вiдставати у фiзичному розвитку, часто хворiти. В тяжких випадках народжуються дiти розумово вiдсталi.
В наші дні в свiтi нараховується близько 100 млн розумово вiдсталих людей, причиною чого є алкоголiзм.




13 учень (соціолог) (слайд33):



Із 100 досліджених дітей,що народилися з алкогольним синдромом плоду, у віці 6-10 років навчалися:
17% - у загальноосвітніх школах
( лише17 чол.)

52% - у школах для розумововідсталих (52 чол.)
20% - у спеціалізованих центрах для дітей-інвалідів (20 чол.)
11% - взагалі  нездатні до навчання (11 чол.)








(слайд34)
Усі ми рано чи пізно станемо батьками, а отже і першими вчителями наших дітей. Так давайте ж не будемо допускати, щоб наші діти перетворювалися з нашої вини на розумово або фізично відсталих особистостей. Пам'ятайте, що тверезе майбутнє – це щасливе і світле майбутнє.




14 учень(соціолог):  (слайд35)



У рамках дослідження наукові співробітники Всесвітньої організації охорони здоров’я  /2016 р/ опитали більше ніж 200 тисяч учнів 5-го, 8-го та 10-го класів із 41-ї країни світу. За результатами отриманого матеріалу вчені склали перелік країн, де явище підліткового алкоголізму набуло особливо загрозливого масштабу.
Перше місце - за Україною, де 40 відсотків підлітків вживають алкогольні напої, хоча б, раз у місяць.
На другому -  ізраильські діти – 28 відсотків.
Далі за списком - Чехія.
Останні у списку - Ісландія та Ірландія.



(слайд 36 )

ІV. Узагальнення й систематизація знань.
Учитель біології:  Наприкінці уроку я хочу запропонувати вам невеличкий усний тест для того, щоб упевнитися, що ваше ставлення до вживання алкогольних напоїв змінилося і не на користь алкоголю. Ви маєте здогадатися, міфом чи реальністю є твердження, що я вам запропоную:
1.     Людям стає веселіше, якщо вони випили.   ( реальність  )
2.     Якщо хочеш пити, краще випити пива чи вина.  ( міф )
3.     Коли вагітна жінка пє, це впливає на розвиток плоду.  ( реальність )
4.     Люди ніколи не вмирають від алкогольного отруєння.  ( міф )
5.     Чашка міцної кави або холодний душ допоможуть вам протверезитись, якщо ви збираєтеся сісти за кермо .  ( міф )
6.     Етанол – це наркотик, адже викликає залежність.( реальність )
7.     Келих спиртного зігріває взимку. ( міф )
8.     Підлітки, що вживають алкогольні напої, частіше становляться наркоманами.( реальність )
9.     Невеликі дози алкоголю безпечні для організму. ( міф )
10.                       Червоне вино є корисним навіть для дітей. ( міф )
Узагальнюючі запитання:
1.Чи  можна етанол назвати наркотиком?
2. Який висновок ви зробили про фізіологічний вплив етилового спирту на організм?
3. Яка інформація була для вас новою, а що ви вже знали раніше?
V. Домашнє завдання: Написати коротенький твір – роздум « Яким я бачу своє майбутнє»





























Немає коментарів:

Дописати коментар