УРОКИ З БІОЛОГІЇ




ВІДКРИТИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ В 9 КЛАСІ
НА ТЕМУ:
Запліднення та внутрішньоутробний
розвиток

Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.
Мета: створити умови для:
ü усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;
ü розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;
ü формування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;
ü усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Обладнання: відеофільм, комп’ютер.
Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.
Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».
Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.
Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.



ХІД УРОКУ
Що є благо? Знання.
Що є зло? Незнання.
Хто розумний, той, виходячи з обставин, одне заперечить, а інше обере.
                                                            Сенека.
І.Мотивація начальної діяльності
Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.
(оголошення теми, мети і епіграфу уроку). На фоні музики:
         Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.
         Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.
Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт.  А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.
         Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.
         Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.
         І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:
         -Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш,  не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.
         Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив першик крок...

         Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...
Це просто казка, казка, яку я розповідала вже дорослим своїм дітям, коли вони просили розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?
 (демонстрація малюнка 26-тижневого плоду людини)
         Хто це? Що ви хотіли б у нього запитати? (метод «Мікрофон»)
Давайте разом спробуємо відповісти на ці запинання.

ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Презентація матеріалу 1 учнем.
«Момент народження людини»
Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.

/Слайд 2./ Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!
Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.

/Слайд 3./ Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Сперматозоїди синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.

/Слайд 4./ ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 1000000000000000 (квадрильон) клітин є «дочками» цієї клітини. Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.

Вчитель. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці)

Ембріональний розвиток людини



Запліднення (злиття)

♀Яйцеклітина (п)               ♂Сперматозоїд (п)


Зигота (2п)

Презентація матеріалу 2 учнем.
«День за днем...»
 1 доба-дроблення зиготи навпіл, 2-3 доба-дроблення продовжується і зигота складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні.  Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів.

/Слайд 5./ Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї.

/Слайд 6./ Клітини зародка формують зародкові оболонки:
         хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;
         амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу (плазуни, птахи і ссавці, що є пристосуванням до життя на суші). Всі перелічені організми відносяться до Амніот.
         На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцієюі із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.
Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам:
ектодерма (зовнішній)-епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;
ентодерма (внутрішній)-органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;
мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.
Починається період формування органів.

Вчитель. Продовжуємо заповнення схеми.

Зигота

дробіння
Зародок                                                         зародкові оболонки

-екто                                                                        -хоріон

-енто              дерма                                                 -амніон
-мезо                                                                         -алантоїс

Презентація матеріалу 3 учнем.
«Місяць за місяцем...»

1 місяць. /слайд 7/ Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки-голова, випуклість черевної частини-серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжина ембріона-5 мм. він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину-лише за 1 місяць розвитку і продовжує швидко рости.



2 місяць . /слайд 8/ З’являються руки, ноги, зникає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г

/слайд 9/ До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до класу Плацентарних ссавців.

 /слайд 10/ Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.


Вчитель. (продовження схеми)
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
·        дихання
·        живлення
·        виділення
·        захист (антитіла, плацентарний бар’єр)

·        

гормон, який зберігає плід в матці

Плід
Презентація матеріалу 4 учнем.

3 місяць. /слайд 11/ Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник. Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду-10 см, маса 45 г.

4 місяць. /слайд 12/ Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки, жовчний міхур.

5 місяць./слайд 13/ Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.

6 місяць. усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.

7 місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.

8 місяць. /слайд 14/ Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення вниз головою.

9 місяць./слайд 15/  Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження.

/слайд 16/  Висновок: Життя до народження –це диво, його необхідно берегти.

Презентація матеріалу 5 учнем.
Щоденник ще ненародженої дитини «Як я жив до народження»

(2 слайд) 2 місяць після зачаття. Сьогодні у мене свято: два місяці я вже існую. Але, на жаль, святкую я не один-мама викурила декілька цигарок і випила склянку вина. Від цього мені тяжко, болить голова і нудить. У мене є друг, якому також виповнилось два місяці. Його мама їсть вітаміни, п’є молоко. Він веселий і великий. Завидно.

( 3 слайд) 3 місяць після зачаття . Мій друг вже великий, Я зовсім не підріс. Мама все палить і палить, а мені все гірше і гірше. Мама мого друга гуляє на свіжому повітрі, а я, навіть, не знаю, яке воно те чисте повітря. Ось народжусь і побіжу від неї гратись на свіжому повітрі. Я втомився...

(4 слайд) 4 місяць після зачаття. Сьогодні у мами знов якесь свято, вона їла щось дуже солоне, смажене і гостре., а запивала все це пивом. У мене тепер болить живіт. Я образливо тупнув ніжкою, але вона мене не зрозуміла. А мама мого друга дотримується режима, їсть фрукти та овочі, молочні продукти. Він добре росте, вже великий, а Я такий, яким він був у три місяці.

(5 слайд) 5 місяць після зачаття. Вчора у мами були гості і вона, звісно, з ними випила вина. А сьогодні зранку у неї болить голова. Тому вона з’їла якусь пігулку і випила декілька чашок кави. Невже вона не знає, що цього робити не можна? Мені так погано...

(6 слайд) 6 місяць після зачаття. Тато з мамою сьогодні сперечались. Вони так кричали. Я зрозумів, що зовсім їм не потрібен. Не буду Я у них народжуватись. Не люблю Я їх. Батьки мого друга ніколи не сваряться і завжди з ним розмовляють. Після сварки мама зібрала важкі-важкі сумки і пішла. ЇЇ серце ледве не відмовило від важкого! Розумієте: Я ледве не вмер!

(7 слайд) 7 місяць після зачаття. Мені вже сім місяців, але виглядаю на шестимісячного. А мені так хочеться бути великим і сильним. Сьогодні моя мама посварилась з мамою мого друга, доводячи їй, що можна ходити в баню і пішла.
Спочатку мені було тепло і добре. А потім стало так тісно і маму десь швидко повезли.
...Раптом я побачив яскраве світло, злякався і закричав. Мене зразу ж обплутали якимись трубочками і накрили скляним ковпаком. Я вже народився, а мій друг народиться через два місяці-здоровим і веселим.
А головний дядечко в білому халаті сказав: «Який він маленький, слабенький та й пальчиків у нього шість»  А я подумав-хіба так не повинно бути?

В медичній карті зроблено запис: Хлопчик. Вага при народженні 2300г, ріст 45 см. Роди-передчасні-на 34 тижні вагітності,яка протікала з токсикозом в 1-й та 2-й половині вагітності. Наявні ознаки незрілості, дитина неактивна, крик слабкий. Шкірні покриви бліді. зі сторони внутрішніх органів зміни. Чітко прослідковується систолічний шум, необхідне обстеження з метою виключення пороку серця.
Діагноз: недоношеність 1 ступеня, природжений порок серця.
Анамнез: мати протягом всієї вагітності курила, вживала алкоголь.

(8слайд) В медичній карті друга: Хлопчик. Вага 3500г, ріст 50 см. Роди вчасно на 40 тижні вагітності. Дитина активна, кричить голосно. Шкіра і слизові чисті, рожеві. Зі сторони органів патологій немає.
Діагноз: здоровий новонароджений.

Вчитель. /слайд 9/ Які ж фактори впливають на розвиток ембріона?
Плід
·        забруднення навколишнього середовища
·        ліки, наркотики, препарати побутової хімії
·        материнські стреси
·        спадкові фактори
·        недостатнє харчування і дефіцит води
·        інфекційні захворювання
·        алкоголь і паління

Вчитель. Давайте повернемось назад і переглянемо дивовижні перетворення за такий короткий період. (зупиняється на 10 слайді). Прослухайте рядки з щоденника, «написані» ненародженою дитиною.
         ...Це станеться сьогодні. Усе готово. Лікарю заплачено. Лікар, огидно посміхаючись, поспішив Її заспокоїти (Він навіть не намагався Її відмовити): операція проходить під наркозом, а тому безболісно. Пожартував: це ж так просто, як вирвати гнилий зуб.. Я оцінив поезію порівняння. ЇЇ нудило...
         Мені залишилося кілька годин...
         Цікаво, що зроблять зі Мною, точніше з тим, що колись було Мною? Сонце на заході перетворюється на вітер. Людина після смерті стає землею... А чим буду Я? Сировиною для медикаментів? Мене використають у косметології? Спустять у каналізацію? Мене, що так хоче жити! Краще не думати про це. Я вже й так на межі божевілля.Мені страшно...
         Мамо, мила, Я хочу, щоб ти знала-Я прощаю тебе...»Не судіте, і не осуджені будете...»Я вірю, що Ти не можеш інакше... Я прощаю Тебе, а Ти прости Мене... Бачить Бог, Я хотів зробити Тебе щасливою, а завдавав лиш болю, сліз, горя. Прости. Якщо для Твого щастя необхідна Моя смерть, що ж я готовий... але чи зробить це Тебе щасливою?
         Це по мене... Запах ліків і болю... Білі халати, біла стеля, білі стіни...Хто сказав, що колір смерті – чорний? Мені страшно... Скоріше б усе скінчилося...
         Який біль! Чому Я повинен його терпіти?! Зробіть мені наркоз! Я теж хочу наркоз... Мамо, матусю, нехай святиться ім’я Твоє... Я все одно Тебе люблю... Любив...

/слайд 12/

Остановись! Пусть он увидит солнце,
Услышит шум весеннего дождя,
 И будет в час счастливейшей бессоницы
Смотреть на звезды, глаз не отводя.
Тебе легко не дать ему родиться.
Тебя не станут за руки держать-
Ведь он не сможет даже защититься,
Не сможет вскрикнуть, встать и убежать.
И разве не могла б ты поделиться
С ним миром, домом, лаской и теплом,
И, если нужно, даже потесниться
И дать ему местечко за столом?
И, может быть, никто другой, а этот,
Чья жизнь уже на ниточке висит,
Окажется ученым иль поэтом,
И целый мир о нем заговорит.

Так, ці строки про небажану вагітність та аборт. Момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким необізнаним їз цим питанням процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так. Я не буду зараз говорити про фізичний і душевний біль жінки, але давайте іще раз поглянемо на фотографі 12 – недільного зародка -саме в цей строк дозволено робити аборти-хірургічні операції, під час яких вміст матки видаляється за допомогою спеціальних інструментів.



Аборт-це санкціоноване наймане вбивство, оплачене самими батьками.
За даними статистики, в Україні щорічно робиться 600 тис. абортів.
Яка ваша думка?

V.Підсумки уроку.

VI. Домашнє завдання:
§ 31, підготувати повідомлення «Тератогенні фактори середовища», «Пренатальна педагогіка», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».
















Цикл уроків 

ЧЛЕНИСТОНОГІ


 Урок № 1
Тема : Тип Членистоногі. Клас Ракоподібні. Лабораторна робота № 5 «Вивчення ознак пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до середовища існування».
Мета : Сформувати знання учнів про особливості будови Членистоногих, процеси життєдіяльності як високоорганізованих тварин ; познайомити з їх різноманітністю, класифікацією ; пояснити особливості будови, середовище їх існування, процеси життєдіяльності та поведінки ; вчити спостерігати, аналізувати, робити висновки . Розвивати дослідницький інтерес, екологічне мислення.
Обладнання : таблиця «Клас Ракоподібні», малюнки підручника, інструктивні картки до лабораторної роботи для кожного учня.
Основні поняття і терміни : головогруди,  карапакс, щелепи, ногощелепи, гемолімфа, фасеткові очі, мозаїчний зір.
Тип уроку : урок – казка, засвоєння нових знань.
 ( Заздалегідь дати текст учневі  «рак річковий» ).
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
( Вступне слово вчителя ).
- Діти, сьогодні ми починаємо вивчати нову тему. Я буду не просто вчитель, а цариця Фауна ( цариця Тварин ). Царство моє дуже старовинне, загадкове і чарівне. Як і в кожному царстві тут дуже багато таємниць, чудес, але найголовніше – тут захований скарб ! Він дуже цінний, тому здобути його непросто. Але, якщо здолати всі випробування, то станеш найбагатшою людиною в світі ! Я вам пропоную взяти активну участь у пошуках скарбу. Допоможуть вам у цьому мої піддані. Цариця я мудра, підданих своїх дуже люблю і хочу, щоб ви познайомились з ними , під час пошуку скарбу не ображали, і вони допоможуть вам.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
( Розповідь вчителя ).
1. Загальна характеристика типу Членистоногі.
         У моєму царстві багато мешканців, але зараз я вас познайомлю із Членистоногими. Членистоногі – найчисельніший тип царства Тварини, до якого входять понад 1 мільйон видів. Далекими предками членистоногих були кільчасті черви. Ці тварини заселяли не тільки морські і прісні водойми, але й наземну поверхню, грунт і повітряне середовище.
            Тип Членистоногі поділяються на чотири підтипи, куди входять ряд класів. Ми будемо вивчати три найважливіші, найчисельніші та найрізноманітніші класи членистоногих – Ракоподібних, Павукоподібних та Комах. ( Схема на дошці ).
Тип Членистоногі

            Клас                                               Клас                                     Клас 
         Ракоподібні                                  Павукоподібні                        Комахи
2. Загальна характеристика класу Ракоподібні.
Вчитель. Познайомить вас із класом Ракоподібні мій друг – річковий рак.
Учень ( річковий рак ). Мешкаю я в чистих прісних водоймах. Моє тіло сягає 15 см у довжину. Рию нірки під береговими косами, камінням, корінням прибережних рослин, де і ховаюсь протягом дня. Коли сутеніє, залишаю свої хороми і вирушаю на пошуки їжі. Напоготові тримаю могутні клішні. Раціон мій різноманітний : водорості та пагони водних рослин, дрібні тварини, а найбільші ласощі для мене – тухле м’ясо ! Взимку я переселяюсь в нірку, яка розташована глибше.
3. Зовнішня будова рака.
Вчитель. Дякую тобі, друже річковий рак, за повідомлення. Діти, давайте разом краще вивчимо річкового рака, особливості його будови, поведінку, а результати запишемо у секретну карту. Саме ця карта і буде підказкою у пошуках скарбу.
Виконання лабораторної роботи за інструктивними картками ( додаток №1 ).
4. Внутрішня будова і процеси життєдіяльності.
Розповідь вчителя :
- дихальна система представлена зябрами ;
- кровоносна система складається із серця, розташованого на спинному боці головогрудей , і кровоносних судин ( демонстрація таблиці ) ;
- Живлення ( рот → глотка → стравохід → шлунок з хітиновими зубцями → кишечник → анальний отвір ) ;
- виділення ( пара зелених залоз і вивідний канал ) ;
- нервова система ;
- розмноження ( раки – роздільностатеві тварини, запліднення – внутрішнє ; розвиток – прямий, молоді рачки линяють кілька разів на рік ) ;.
ІV. Закріплення знань.
Вчитель.  Ось ми й познайомились із річковим раком. А зараз давайте перевіримо, чи правильно ви його запам’ятали.
Запитання :
- Із яких відділів складається тіло рака ? Чи є в нього хвіст ?
- Які ноги рак не використовує для переміщення ?
- Який тип розвитку характерний для рака ?
- Чому в опорно – руховій системі рака відсутні кістки ?
Вчитель. Молодці, ви впорались із завданням, а тому знаходитесь на правильному шляху у пошуках скарбу.
V. Підсумки уроку.
1. Висновки :
- Що нового ви дізнались сьогодні на уроці ?
- Що було незрозуміло ?
- Що запам’яталось найбільше ?
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 20, стор. 98 – 100. Випереджувальне завдання : підготувати коротке повідомлення про одного із представників класу Ракоподібні.



Урок № 2
Тема :  Різноманітність ракоподібних, їх роль в екосистемах.
Мета : продовжувати знайомити учнів із класом Ракоподібні ; вчити порівнювати представників ракоподібних, працювати з малюнками підручника та додатковими джерелами інформації ; ознайомити учнів із різноманітністю ракоподібних ; розвивати екологічне мислення, дослідницький інтерес ; виховувати відповідальне ставлення до світу живої природи.
Обладнання : таблиця «Клас Ракоподібні», малюнки підручника, картки із завданнями для самостійної роботи учнів, фрагмент науково – популярного фільму «Эволюция жизни». ( 2 – а серія ) ВВС.
Тип уроку : урок – заочна мандрівка .
Хід уроку
І. Актуалізація опорних  знань. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Діти, сьогодні на уроці наш друг річковий рак познайомить нас із своїми родичами. Але, перед тим, як завітати до них у гості, перевіримо свої знання про них.
1. Самостійна робота учнів за картками ( додаток 2. 1. ) Завдання : вкажіть частини тіла рака річкового, позначені відповідними цифрами ( письмово ).
Відповідь : 1 – пара довгих чутливих вусиків ; 2 – пара коротких чутливих вусиків ; 3 – головогруди ; 4 – черевце із хвостовим плавцем ; 5 – карапакс.
2. Гра «Вірю , не вірю» ( усно ).
- Річковий рак мешкає в брудних водоймах ( не вірю ).
- Річковий рак полюбляє тухле м’ясо ( вірю ).
- Тіло рака складається з таких відділів : голови, грудей, хвоста ( не вірю ).
- Річкові раки – гермафродити ( не вірю ).
- Розвиток у річкових раків з метаморфозами ( не вірю ).
- Рак  помічає небезпеку чи здобич з будь – якого боку ( вірю ).
- Дихальна система представлена зябрами ( вірю ).
- Кров рака називається гемолімфа ( вірю ).
- Травна система рака – замкнута ( не вірю ).
- Органи рівноваги і слуху розташовані в основі коротких вусиків ( вірю ).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Ви всі активно працювали, тому можете сміливо вирушати у мандрівку. Зупинятись ми будемо у родичів рака річкового. Зараз я вам пропоную переглянути відео сюжет про походження класу Ракоподібні. (перегляд фрагменту відеофільму «Эволюция жизни», 2 серія ВВС ).
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Зупинка «Ряд Гіллястовусі»
         Звичайна дафнія. Живе в мілководних ставках або в прибережній зоні інших стоячих водойм. Дрібний рачок. Самка до 4 мм завдовжки, самці дрібніші. За допомогою листоподібних ніжок відфільтровують крихітні ( близько 0,01 мм ) водорості, бактерії, змулені у воді  органічні частки тощо. Мають прозоре тіло з двостулковою мушлею. Друга пара вусиків дафній велика й слугує для плавання. Рачок пересувається у воді різкими стрибками, через що і був названий водяною блохою.
            У літню пору самки розмножуються без запліднення ( партеногенез ). Восени відбувається статеве розмноження. Самці з’являються лише восени. Запліднені яйця дозрівають у виводковій камері самки, вони захищені шкаралупою та здатні переносити холод і висихання, навіть якщо тварина загине. З перезимованих яєць знову з’являються самки.
Вчитель. Чи є у когось додаткова інформація або запитання ?
( Запитання учнів або додаткове повідомлення ).
Зупинка «Ряд Десятиногі»
           Краби. За формою тіла краби відрізняються від інших ракоподібних тим, що черевце у них вкорочене й підігнуте вниз. Тому тварини не можуть плавати, а лише ходять і бігають, причому звичайно в бічному напрямку, а не вперед.
         Одна клішня краба здатна втримати предмет у 30 разів більший за масу самої тварини. Іноді, захищаючи своє життя, краб жертвує клішнею й рятується втечею. Краби здатні до регенерації, і за деякий час відірвана кінцівка повністю відновлюється..
          Краби – справжні санітари підводного світу. Приносять велику користь, очищаючи морське дно від хворих і мертвих тварин.
            У Чорному морі можна зустріти мармурових крабів, названих так через забарвлення тіла. Найбільший краб у цих водах – кам’яний або еріфія. Його голово груди розміром із чайне блюдце. Згадані вище види крабів занесені до Червоної книги України.
Вчитель. До ряду Десятиногі відносять також омара та рака – самітника.
( Самостійна робота учнів із підручником стор. 101 ).
Зупинка «Ряд Бокоплави»
           Рачки – бокоплави живуть на мілководді морів і у прісних водоймах. Довжина – до 1,5 см. На грудних ніжках розташовані зябра. Живляться рослинною їжею, іноді дрібними тваринами. Самі слугують кормом для донних риб.
              Живуть великими колоніями. Будують у піску вигнуті тунелі, цементуючи їхні стінки спеціальним секретом. Для риття нірок, а також для захвату харчових часточок, використовують великі другі антени. Самка відкладає яйця у виводкову сумку на черевці.
 Вчитель. Чи є у вас додаткова інформація про різноманітність бокоплавів або запитання ?
( Запитання учнів або повідомлення ).
Зупинка «Ряд Рівноногі»
           Стонога живе на суші. Зустрічається у вологих місцях, наприклад, у садах, листяних лісах, льохах, під камінням, листям тощо.
             Живиться відмерлим листям, гниючою деревиною, відіграючи важливу роль руйнівника мертвої органіки.
            Яйця стоног розвиваються у виводковій сумці самок. Як і більшість ракоподібних, які ведуть водяний спосіб життя, стоноги мають зябра, розташовані на черевних ніжках, і завжди зволожені.
ІV. Закріплення матеріалу.
Вчитель. Ми побували в гостях різних представників класу Ракоподібні. Переконались у тому, що вони мають схожу будову, особливості життєдіяльності, але водночас вони й різні – за розмірами, середовищем існування.
Пропоную  перевірити свої знання.
Дидактична гра «Дайте тваринам відповідні назви» ( додаток 3. 1. )
Відповіді :
І варіант : 1 – морська уточка ; 2 – циклоп ; 3 – річковий рак ; 4 – дафнія.
ІІ варіант : 1 – омар ; 2 – креветка ; 3 – рак – самітник ; 4 – краб.
V. Підсумок уроку.
1. Висновки ( прийом «Уявний мікрофон» )
- Що нового ви дізнались сьогодні на уроці ?
- Що було незрозуміло ?
- Що запам’ятали найбільше ?
2. Аргументація оцінок.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати  § 21, сторінки – 100 – 103 .

         

Урок № 3     
Тема : Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах.
Мета : розширити знання учнів про клас Павукоподібні ; ознайомити із різноманітністю павукоподібних ; показати їх значення у природі та житті людини ; вчити аналізувати, робити висновки ; розвивати дослідницький інтерес, вміння використовувати знання, отримані на уроках географії, хімії, фізики ; виховувати екологічне мислення, любов до природи.
Обладнання : таблиця «Клас Павукоподібні», малюнки підручника, картки для самостійної роботи учнів, фрагмент науково – популярного фільму «Дикая Африка» ( 3 – я серія ) ВВС, карта півкуль, таблички «Лікар», «Біолог», «Географ», «Палеонтолог».
Тип уроку : урок – ділова гра.
( Урок потребує підготовки. Краще залучити учнів старших класів, запросити шкільну медсестру. Заздалегідь підготувати повідомлення. Учням 8 класу запропонувати сформулювати запитання, які б стосувались павукоподібних ).
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.  Перевірка домашнього завдання .
Вчитель.
           Діти, ми продовжуємо пошуки скарбу. Сьогодні пригадаємо особливості класу Павукоподібні та дізнаємось більше про їх різноманітність.
1. Самостійна робота учнів за картками ( додаток 2.2 ). Завдання : вкажіть частини тіла павука, позначені відповідними цифрами ( письмово ).
Відповідь : 1 – ходильні ніжки ; 2 – ногощупальця ; 3 – головогруди ;  черевце.
2. Гра «Закінчіть речення» ( усно ).
- Павук має маленькі головогруди і … ( велике кулясте черевце ).
- Хеліцери закінчуються … ( гачками ).
- Пристрій, що дає змогу безкрилому павуку полювати на літаючих комах називається … ( ловильна сітка ).
- Травлення в павука починається поза його організмом і тому називається … (зовнішнім).
- Газообмін у павука відбувається у двох легеневих мішках і … ( трахеях ).
- Розвиток павуків … ( прямий ).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. У нас присутні гості, які допоможуть краще зрозуміти значення і різноманітність павукоподібних. Вони дадуть відповіді на ваші запитання. Дозвольте представити : лікар, біолог, географ, палеонтолог.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Вчитель . Всього павуків налічується близько 30 тис. видів ( в Україні майже 1000 ). Вони дуже різноманітні за розмірами. Тривалість життя цих тварин різна : у більшості видів вона не перевищує одного року ( павук – хрестовик ), проте відомі випадки, коли павуки птахо їди жили понад 15 років.
Учень. Дозвольте запитання до палеонтолога. Відомо, що наука, яка займається вивченням павуків, називається арахнологія. Яке походження цієї назви ?
Палеонтолог.
        - Арахнологія ( від грец. «arachnea» - павук і  «logos» - учення ) – це розділ зоології, що вивчає павукоподібних. Вивчення павукоподібних як однієї з найдавніших груп тварин  важливе для пізнання історії тваринного світу, у першу чергу – еволюції членистоногих.
              Павуки – прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою вміння ткати павуки успадкували від Арахни, лідійської дівчини. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що була жорстоко покарана : ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається – арахна, а наукова назва класу павукоподібних – арахніда.
Учень. У мене запитання до географа. Де поширені павуки ? Як вони пристосовуються до умов існування ?
Географ.
       - Павуки поширені майже по всій Земній кулі. Пристосовуються до найскладніших умов існування.
          У джунглях Південної Америки ( демонстрація географічного об’єкта за картою півкуль ) зустрічається павук – птахо їд. Живе він у землі : викопує нору 15 – 20 см. Оскільки джунглі отримують велику кількість вологи, то павук – птахоїд  пристосував своє житло відповідно : стінки своєї «квартири» обробляє слиною, яка з’єднуючись із землею, утворює своєрідний бетон, міцний, і , головне, водонепроникний !
             Павуки пристосувались і до протилежних умов. Наприклад, у пустелі Наміб, що у Африці ( демонстрація географічного об’єкта за картою півкуль ) павуки пристосувались до різких перепадів температури ( вдень – до 55º С і більше, вночі - 0º ). Пропоную переглянути фрагмент фільму.
( Перегляд фрагменту науково – популярного фільму «Дикая Африка» ( 3 – я серія ) ВВС ).
Учень. Запитання до біолога. Який павук плете найбільшу сітку ? Чи всі павуки плетуть сітки ?
Біолог.
          - Павуки нефіли плетуть величезні сітки з дуже міцних ниток. Часом в них заплутуються навіть дрібні птахи. Аборигени використовують павутину нефіл як рибальську снасть. Виготовивши зашморг на довгій палці, вони підставляють її павуку. Павук заплітає зашморг павутиною і сачок для лову риби готовий для застосування.
            Американський павук мастофора  не плете сітки. Він має завжди напоготові тонку довгу павутину, на кінці якої міститься крапелька клейкої речовини. Розприскавши навколо себе речовину, що приваблює комах, павук завмирає в очікуванні. Коли поблизу з’являється здобич, павук накидає на неї своє знаряддя лову, підтягує до себе і швидко обплітає жертву павутиною
Учень.  Відомо, що серед павукоподібних багато отруйних тварин. Наскільки небезпечними вони є для людини ?
Лікар.
             - Так, дійсно, є павукоподібні, отрута яких може бути навіть смертельною, або вони можуть переносити збудники різних хвороб. Наприклад, при уколі скорпіоном виникає біль, пухлина, сонливість, лихоманка. Через день – другий, як правило, потерпілий одужує. Однак бувають і смертельні випадки.
                Досить небезпечним є каракурт. У перекладі з казахської  мови назва цього виду означає «чорна вдова». Він поширений у Криму та степовій зоні України. Укуси каракурта мають тяжкі наслідки : сильний біль у всьому тілі, психічне збудження, яке невдовзі змінюється непритомністю. За статистикою, близько 3% уражених  людей гине. Найефективнішим засобом лікування є введення протикаракуртової сироватки, після чого хворий через 3 – 4 години одужує. Швидкому одужанню сприяє і виведення отрути з потом ( для цього необхідно зігріти тіло, зробити масаж тощо ).
             Іксодові кліщі є переносниками збудника такого небезпечного захворювання як кліщовий енцефаліт ( запалення головного мозку ). Для профілактики захворювань, збудників яких переносять іксодові кліщі, під час перебування у лісі , на луці треба захищати тіло від кліщів добре припасованим одягом, а після прогулянки необхідно оглянути тіло і зняти кліщів, які ще не присмокталися. Кліщів, що присмокталися до тіла, потрібно змастити вазеліном або олією. Повітря перестане надходити до їхніх дихалець на черевній частині тіла, і тварини через певний час відпадуть самі. Місце укусу продезинфікувати. Коли кліщів видалити силоміць, у тілі може залишитись голівка, що спричинить нагноєння.
Учень. Чи використовують павуки маскування для захисту від хижаків або для полювання ?
Біолог .
          - Дозвольте на це запитання відповісти мені. Так, використовують. Наприклад, павуки – краби, які полюють на здобич на квітках, можуть змінювати власне забарвлення залежно від кольору квітки.
             Павуку – бокоходу залишатися «невидимкою» допомагає забарвлення : його зеленкувато – жовті покриви повторюють кольори чашолистків. Навіть гострозорі бджоли і джмелі не помічають цього мисливця, доки він залишається нерухомим. До речі, він так як і мастофора, полюючи, не використовує ловильну сітку. Дочекавшись миті, коли голова бджоли, що сіла на квітку, опиниться в «букеті» тичинок і комаха втратить пильність, павук нападає на жертву.
Учень. Чи є якась користь від павуків ?
Біолог. Більшість із них знищує мух, чим приносить велику користь людині. Чимало видів ґрунтових кліщів беруть участь у ґрунтоутворенні. Павуками живляться чимало видів птахів.
ІV. Закріплення матеріалу.
Сьогодні ми дізнались про неймовірні особливості павуків. Давайте перевіримо, чи все правильно запам’ятали.
Розгадування кросворду «Павучок» ( додаток 3.2.)
Відповіді : 1 – каракурт, 2 – тарантул, 3 – краб, 4 – птахоїд, 5 – стрибун, 6 – хрестовик, 7 – кліщ, 8 – скорпіон, 9 – соль пуга, 10 – бокохід, 11 – сріблянка.
V. Підсумок уроку.
1. Висновки ( прийом «П’ять речень» )
2. Аргументація оцінок.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 23, сторінки 109 – 112.




Урок № 4

Тема : Індивідуальний розвиток комах. Різноманітність комах. Лабораторна робота № 7 «Вивчення комах за допомогою визначної картки».
Мета : Ознайомити учнів із характерними ознаками комах з повним та неповним перетворенням ; розвивати навички працювати з підручником ; навчити учнів застосовувати свої теоретичні знання на практиці ; виховувати позитивне ставлення до природи.
Обладнання : таблиці «Клас Комахи», «Різноманітність комах», малюнки підручника, інструктивні картки до лабораторної роботи № 7, малюнки із зображенням комах, картки для самостійної роботи, колекція комах, атлас тварин і рослин України.
Тип уроку : дослідницький.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Запитання :
- Як за зовнішніми ознаками відрізнити комах від інших членистоногих ?
- Які типи ротових апаратів мають комахи ?
- Чому таргани не падають, пересуваючись по стіні ?
- Як утворюються крила комах ?
- Назвіть якомога більше відмінностей у будові павука і таргана.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель .
        - Діти, ви чудово і правильно виконуєте всі завдання про тварин типу Членистоногі. Я переконана, що скарб, який захований у моєму царстві, буде вашим. Залишилось зовсім трішки, щоб його здобути, але ці останні кроки будуть, мабуть, найскладніші. Отож, наберіться терпіння, сили і подолайте цей шлях з гідністю.
          Сьогодні ми застосуємо свої теоретичні знання на практиці. Ви будете не просто учнями, а науковцями, які досліджують важливий об’єкт.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
1.     Розвиток із неповним перетворенням.
2.     Розвиток з повним перетворенням. ( самостійна робота учнів за підручниками ).
Завдання : прочитайте текст § 25 та визначте стадії розвитку метелика за карткою ( додаток 2.3.)
Відповідь : а – яйце, б – личинка, в – лялечка, г – доросла комаха.
3.     Різноманітність комах з неповним перетворенням ( розповідь вчителя ) :
- ряд Прямокрилі ( коник, цвіркун );
- ряд Клопи ( клоп ліжковий, клоп – солдатик, клоп – щитник ) ;
- ряд Воші .
        4. Різноманітність комах з повним перетворенням ( розповідь вчителя з елементами бесіди ) :
- ряд Жуки ( жук – олень , хрущ, сонечко, бронзовка ) ;
- ряд Метелики ( або Лускокрилі ) – аполлон, павине око, бражник, голуб’янка, лимонниця ;
- ряд Двокрилі ( комар, муха, ґедзь, овід ) ;
- ряд Перетинчастокрилі ( бджоли, джмелі, мурашки ).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель . Тепер застосуємо свої знання і умінні на практиці.
( Виконання лабораторної роботи № 7 )
Завдання : за допомогою інструктивної карти ( додаток 1.2) визначте, до якого ряду належить комаха (додаток 1.3.)
V. Підсумок уроку.
1. Висновки ( до лабораторної роботи )
2. Аргументація оцінок.
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 25, с. 117 – 123 ; Індивідуальні або групові завдання : за додатковими джерелами знайти :
1.Комахи, занесені до Червоної книги України. 2.  Комахи, в українській та російській літературі ( вірші, загадки, прислів’я, приказки ) . 3.  Комахи - шкідники сільськогосподарських рослин.
Урок № 5
Тема : Різноманітність комах , їх значення у природі та житті людини.
Мета : Ознайомити учнів із різноманітністю класу Комахи ; вчити порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки ; розвивати дослідницький інтерес, уміння працювати у групі ; виховувати почуття відповідальності , розуміння.
Обладнання : таблиця «Різноманітність комах», малюнки підручника, картки із завданнями для учнів, фрагмент фільму «Империя чужих» ( 6 серія ) ВВС, атлас тварин і рослин України.
Тип уроку : урок – уявна подорож.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань . Перевірка домашнього завдання.
1. Дидактична гра «Упізнай комаху» (усно).
Клас ділиться на три групи : ряд Жуки, ряд Метелики, ряд Двокрилі. Групи отримують відповідні картки ( додатки 3.3., 3.4, 3.5. )
Завдання : визначте тварин свого ряду, потім коротко охарактеризуйте цей ряд.
Відповіді :
Ряд Жуки : 1 – жук – плавунець, 2 – личинка жука – плавунця, 3 – могильник, 4 – звичайний гнойовик, 5 – скарабей, 6 – короїд, 7 – посівний лускун, 8 – пахучий красотіл.
Ряд Метелики : 1 – махаон звичайний, 2 – жовтянка торф’яна, 3 – сатурнія, 4 – озима совка, 5- голуб’янка, 6 – лимонниця, 7 – молочний бражник.
Ряд Двокрилі : 1 – кімнатна муха, 2 – комар, 3 – синя м’ясна муха, 4- бичачий ґедзь, 5 – овід.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Молодці ! Ви впорались із завданням, тому ми впевнено можемо рухатись далі. Сьогодні на уроці ми здійснимо уявну подорож і з’ясуємо різноманітність комах та їх значення у природі та житті людини.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
( Розповідь вчителя з елементами бесіди ).
Станція «Екологічна»
            Запилення комахами рослин – класичний приклад позитивного значення комах для рослин.
              Запилювачі – це не тільки бджоли і джмелі, хоча ці представники перетинчастокрилих є основними відвідувачами квітів. Фактично  всі комахи, які активно відвідують квіти рослин – метелики, жуки, мухи та ін. – в  тій чи іншій мірі переносять з квітки на квітку пилок, який прилипає до їхнього тіла, і тим самим сприяє запиленню.
             Без комах – запилювачів велика кількість рослин була б приречена на вимирання, оскільки був би порушений процес утворення насіння.
             У природі розпушування грунту та внесення в її товщу органіки, що розкладається, виконують безхребетні тварини. Комахи , що живуть у грунті, також вносять чималий внесок у збільшення її родючості. Наприклад, мурахи, споруджуючи підземну частину гнізда, розпушують грунт та вносять в її товщу різні часточки органіки. Численні комахи, які інтенсивно переробляють опале листя, швидко повертають у грунт втрачені нею органічні та мінеральні речовини.
               Мухи та жуки нападають на трупи тварин і дуже швидко їх знищують, від них залишаються лише висохлі залишки шкіри та скелета.
                Екскременти тварин та їх трупи нерідко є розсадниками хвороботворних організмів. Тому комахи, які знищують ці залишки, є корисними санітарами.
              Внаслідок різноманітних факторів багато комах знаходиться на межі зникнення.
Павукоподібні : скорпіон кримський, соль пуга звичайна.
Комахи :
- прямокрилі : дибка степова, коник – товстун  степовий.
- твердокрилі : скарабей священний, жук – олень, жужелиця – молюскоїд.
- метелики : махаон, подалярій, бражник мертва голова.
- перетинчастокрилі : джміль моховий, джміль глинистий, бджола – тесляр звичайний, сколія гігант.
Вчитель. Чи є у когось додаткова інформація або запитання ?
( запитання учнів або повідомлення )
Станція «Промислова»
         Бджільництво – це важлива галузь сільського господарства. Задача бджільництва – промислове утримання бджіл для отримання меду, воску, прополісу, бджолиного яду, бджолиного молочка. Ця галузь промисловості поширена в усіх зонах , але найкращі умови для його розвитку на Поліссі, у широколистяних лісах та лісостепу.
          Шовківництво – галузь сільського господарства, значення якої – це розведення метеликів – шовкопрядів для отримання шовку. Рентабельність шовківництва підвищують шляхом виведення високопродуктивних порід шовкопряда, поліпшення якості отриманої шовкової нитки, а також розроблення різних прийомів, які підвищують відсоток самців у потомстві, кокони, із яких виходять самці, містять шовку на 30% більше, ніж кокони самок.
          Деякі види комах людина використовує для виготовлення цінних природних фарб, речовин, які використовуються в електротехніці в якості ізоляторів і т. д.
Станція «Кулінарна»
 Вчитель. Люди деяких екзотичних країн ( наприклад, Таїланду ) використовують комах у їжу як делікатес. Пропоную переглянути фрагмент фільму. ( Перегляд науково – популярного фільму «Империя чужих» ( 6 – а серія ) ВВС ).
Станція «Літературна».
Вчитель. Із попередніх станцій нашої подорожі ви вже зрозуміли те, що комахи справді дуже різноманітні, значення відіграють важливе. Тому люди увіковічнюють комах через слово. Ще з самого дитинства ви пам’ятаєте забавлянку :
Жучок – павучок,
Тоненькие ножки,
Красные сапожки,
Мы тебя кормили,
Чаем напоили,
На ноги поставили,
Танцевать заставили.
Також вам відомі такі літературні назви і герої творів : «Стрекоза и Муравей» (байка Крилова ), «Муха – цокотуха» ( Корній Чуковський ), «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть…» ( Т. Г. Шевченко ).
Загадки :
Досить рано я встаю
І квіткову росу п’ю,
Ласощі даю я всім,
Взимку дуже мало їм.         ( Бджола )
Я така собі маленька,
Розмальована, гарненько,
Але мене ображають
Й корівкою називають .  ( Жук сонечко )
Часто ввечері літаю
І тоненький носик маю,
Маю своєрідну моду –
П’ю я кров людей, як воду.    ( Комар ).
Живе лише улітку,
Веселе життя має,
Із квіточки до квіточки
Щоденно він літає.       ( Метелик ).
Прислів’я і приказки
Бджола мала, та й та працює.
Де багато пташок, там нема комашок.
У ледачого пасічника і бджоли ледачі.
Вільний, як муха в польоті.
Вчитель . Чи є у когось запитання або додаткова інформація ?
( Запитання учнів, повідомлення )

Станція «Математична»
Вчитель.
         Математика тісно пов’язана із біологією. Переконайтесь самі.
1. Силою з мурашками навряд чи хто може позмагатись . 5 – грамовий мурашка тягне мертвого жука масою 50 грам. У скільки разів вантаж мурашки важчий за нього самого ? ( у 10 разів ).
2. Яку відстань може долати сарана за день ( 8 годин ), якщо може розвивати швидкість 10 – 15 км / год ? ( 80 – 120 км )
3. Домашня бджола у спокійному стані здійснює 40 дихальних рухів. Скільки дихальних рухів вона здійснює за 1 годину ? ( 240 ).
Станція «Сільськогосподарська»
         Від комах – шкідників страждають всі органи рослин : коріння, стебло, листя, квіти, насіння. Типовим прикладом завезеного виду є колорадський жук , який потрапив у Європу із Північної Америки. Довжина жука до 12 мм. Харчується листям картоплі, помідорів та баклажанів, тим самим завдаючи школи рослині і знижуючи врожайність.
            Гусінь яблуневої плодожерки наносить великої школи садівництву, викликаючи «червивість» яблук, слив, рідше груш та абрикос. «Червиве» яблуко пробурене ходами гусениці. Ці ходи мають бурі екскременти, стінки їх в решті решт загнивають. Ушкоджене яблуко легко відрізнити по неправильній формі та за наявністю вихідного отвору, у якому часто видно бурі екскременти.
             Капустянка, або вовчок, риє систему ходів у верхніх шарах грунту на вологих місцях у садах і городах. При ритті вони пошкоджують кореневі системи рослин, викликаючи їх загибель. Тому на городах капустянки – серйозні шкідники.
Вчитель. Можливо, хтось має додаткову інформацію про інших комах – шкідників ? ( Повідомлення учнів про короїдів, сарану, тлю і т. д. )
Станція «Медична»
Вивчаючи різноманітність павукоподібних, ми говорили про те, що серед них є представники, які негативно впливають на здоров’я людини. Деякі комахи також є небезпечними. В першу чергу слід назвати вошей – носіїв збудників тифу та блох – носіїв збудників чуми та деяких інших хвороб.
            Воші паразитують на людині у волоссі голови – головні воші, а ті, які оселяються у нижній білизні – платяні воші. Періодично 2 – 3 рази на добу вони харчуються кров’ю, проколюючи шкіру гострим хоботком. Воша живе 30 – 45 діб. Самка відкладає яйця, прикріплюючи до волосся чи одягу. В середньому вона може відкласти до 300 яєць. Якщо воша, яка живилась кров’ю людини, хворої на тиф, потрапляє на здорову людину, то вона заражує її не через кровосмоктання, а виділяючи на її шкіру випорожнення, в яких є збудники хвороби. Через ушкоджену шкіру або при потраплянні на слизові оболонки носа, рота та очей збудники тифу потрапляють до організму людини, і тяжка хвороба швидко розвивається.
Станція «Рекордна»
1. У блохи стрибок у 200 разів більший за довжину її тіла.
2. Найбільша комаха в світі – сінгапурський паличник, фібалозома, в якого довжина тулуба досягає 27 см, а з витягнутими ногами, у позі спокою, становить понад 40 см.
3. Найдрібнішим серед жуків є короїд мікрограф, завдовжки 2 мм, який живе під корою дерев і робить там вигадливі ходи.
4. Найбільший у світі метелик – південноамериканська сіра Агрипина завдовжки 9 см і розмахом крил 27 см. Належить до родини нічниць.
5. У кожного жука плавунця облямованого довжина кишечника приблизно дорівнює довжині його тіла, тоді як у рослиноїдного хруща його довжина перевищує довжину тіла в 7 разів. Ще довший кишечник у жуків, що живляться бідним на поживні речовини гноєм, наприклад, у священного скарабея його довжина більша за довжину тіла у 13 разів.
ІV. Закріплення матеріалу.
1. Самостійна робота учнів ( Додаток 3.6. ).
Гра «Дешифрувальник» Завдання : використовуючи таблицю як клавіші телефону, відгадайте, які комахи зашифровані.
Відповіді : 1 – шовкопряд, 2 – бражник, 3 – махаон, 4 – адмірал, 5 – воша, 6 – сарана.
V. Підсумок уроку.
1. Висновки :
- Чи сподобалось вам сьогодні на уроці ?
- Що запам’яталось найбільше ?
- Чи будуть у вас якісь пропозиції ?
2. Аргументація оцінок.
VІ. Домашнє завдання .  
Опрацювати § 26, стор. 124 – 125, підготуватись до контрольної роботи.





 Урок № 6
Тема : Узагальнення знань з теми «Членистоногі». Контрольна робота
Мета : Узагальнити та закріпити знання учнів із теми «Членистоногі» ; перевірити рівень засвоєння знань.
Обладнання : картки із завданнями.
Тип уроку : узагальнення і контроль знань.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Вчитель : Ось і підходимо ми зовсім близько до скарбу. Залишилось зовсім трохи. Сьогодні ми дізнаємось, хто стане володарем скарбу.
ІІ. Узагальнення та систематизація.
1. Виконання контрольної роботи за картками ( додаток 2.4 )
Відповіді  ( 1 варіант ) :
І рівень 1) а ; 2) в ; 3) б ; 4) б ; 5) а ; 6) в.
ІІ рівень 1 – так ; 2 – ні ; 3 – так ; 4 – ні ; 5 – так ; 6 – ні.
ІV рівень : 1 – ротовий апарат ; 2 – вусики ; 3 – голова ; 4 – передньогруди ; 5 – надкрила ; 6 – середньогруди ; 7 – крила ; 8 – задньогруди ; 9 – нога ; 10 – черевце ; 11 – яйцеклад.
Відповіді ( 2 варіант ) :
І рівень : 1) а ; 2) в ; 3) а ; 4) б ; 5) а ; 6) а .
ІІ рівень : 1 – так ; 2 – так ; 3 – так ; 4 – так ; 5 – так ; 6 – так.
ІV. а – колючо – сисний ( комар ) ; б – гризучий ( коник ) ; в – лижучий ( муха ); г – гризучо – лижучий ( бджола ) ; д – сисний ( метелик).
ІІІ. Підсумки уроку.
1. Аргументація оцінок.
2. Заключне слово вчителя.
Вчитель  : Ось і підійшли до завершення пошуки скарбу. Ви тільки що виконали останнє завдання, з яким успішно впорались. Тому головний скарб мого царства відтепер належатиме і вам. Цей скарб – ЗНАННЯ ! Так, так, людина, яка має знання – це найбагатша людина. Це безцінний скарб. Я дуже задоволена, що ви з честю і гідністю виконали усі завдання і також можете вважати себе багатими людьми. Знання, які ви отримали, обов’язково стануть вам у пригоді. Але ви на цьому не зупиняйтесь. Цікавтесь, вчіть, запам’ятовуйте – примножуйте свій скарб. Успіху вам!
ІV. Домашнє завдання.
Повторити біологічну термінологію.


Тема: "Захворювання органів дихання"

Обладнання. Муляж цигарки. Марлева пов'язка, шарф, рушник. Муляж термометра. Гірчичник, тарілка, чайник, макет людини. Таблиці "Органи дихання", "Здорові легені і легені, уражені туберкульозом". Реферати на тему: "Шкідливість куріння", стінгазети, антиреклама.
Мета: за допомогою рольової гри розширити, поглибити, систематизувати й узагальнити знання про захворювання дихальних шляхів: причини виникнення хвороб, спосіб їх розповсюдження, перебіг, наслідки, засоби профілактики і перша долікарська допомога.
У грі бере участь увесь клас.
Заздалегідь "артисти" отримують ролі, роблять костюми.
Решта школярів виготовляють обладнання, у тому числі малюнки-антирекламу "Шкідливий вплив куріння"; плакати: "Геть туберкульоз!", "Засудимо бронхіт!", "Грипу — смерть!" тощо, декорації для сцени.

Секретар. Увага! Слухається справа хвороб органів дихання. Ви, шановні (звертається до залу), будете присяжними і глядачами, допоможете суддям винести вирок! Прошу всіх встати! Суд іде!
Всі встають. Входять головний суддя з помічниками. Сідають за стіл, на якому лежать папки зі справами.

Секретар. Перший звинувачуваний — ГРИП! Введіть хворобу!
Вводять грипа, одягнутого у чорне, на грудях — напис "Грип".
1-й помічник судді. На грип перехворіли багато людей. Були смертельні випадки.
Суддя. Запрошується звинувачувач у справі грипу!
Входить знинувачувач.

Звинувачувач грипу. Грип — гостре інфекційне захворювання. Характеризується ураженням слизової оболонки верхніх дихальних шляхів (показує на схемі). Збудник грипу передається від хворої до здорової людини повітряно-крапельним шляхом. Найчастіше епідемії грипу виникають холодної пори року, але бувають навесні й восени, бо організм у цей період ослаблений внаслідок відсутності вітамінів. Найнебезпечнішим є те, Ідо з епітеліальних клітин слизової оболонки збудник проникає у кров, розноситься по всьому організму і може викликати ускладнення: запалення легенів, середнього вуха, нирок, м'якої оболонки мозку та ін.

Головний суддя. Звинувачувач може представити потерпілого!
Входить потерпілий: па голові пов'язка з рушника, шия перев'язана шарфом, на обличчі — марлева пов'язка, під пахвою — великий термометр з відміткою 39°.
2-й помічник судці. Розкажіть суду, шановним присяжним, як ви захворіли, що відчуваєте?

Потерпілий. Я учень 8 класу. До ліцею їду в переповненому транспорті. Найімовірніше, вірус саме там і "дістав" мене. Спочатку я відчував сильну слабкість, у суглобах і м'язах — біль, згодом — температура різко підвищилась до 39° (показує термометр) і тримається вже впродовж трьох днів. Я погано спав, відчуваю запаморочення, часті марення (кашляє). Починається кашель. Щоб не заразити присутніх, я одягнув пов'язку. Я дуже погано почуваюсь! Прошу (кашляє) вас, засудіть грип!

Головний суддя. Ми вислухали свідка. Вам слово, пане адвокате!
Адвокат грипу. Так! Мій підзахисний — небезпечний! Але підступним його назвати не можна! Бо підступний він для тих, хто не додержує певних правил! По-перше, він вражає ослаблених людей. По-друге, тих, хто недодержує правил гігієни, забуває мити руки, особливо перед їжею та після вулиці. По-третє, тих, хто не уникає багатолюдних місць під час епідемії.
Головний суддя. Слово надається лікарю. Розкажіть, будь ласка, як вірус проникає в клітину людини.

1-й лікар. Вірус має дуже малі розміри — до 20 нм. Складається з молекули ДНК, оточеної білковою і ліпідною оболонками. Проникнення вірусу в клітину-хазяїна починається із взаємодії вірусу з поверхневою оболонкою клітини, на якій є специфічні рецептори-ділянки. До них і прикріплюється вірусна оболонка. Після проникнення вірусу до клітин її хазяїна, його нуклеїнова кислота передає спадкову інформацію про вірусний білок у білоксинтезуючий апарат клітин й-хазяїна. Остання починає продукувати нові покоління вірусів, доки не буде вичерпано енергію та біологічні ресурси. Для боротьби з вірусом роблять профілактичні щеплення: за допомогою ін'єкцій вводять ослаблені віруси, на які в організмі виробляються специфічні білки (гамаглобулін), що утворюються за допомогою вилочкової залози, лімфовузлів, розсіяних у дихальному тракті людини. У людини на щеплення виробляється імунітет, вона хворіє легко або не хворіє зовсім.

1-й помічник судді. Дякую, професоре! Слово надається звинувачуваному. Розкажіть суддям, як ви дійшли до такого життя.
Грип. Це вірус винен, його судіть! Це він із чханням, кашлем передається. Я не був би такий злий і агресивний, якби люди не погіршили екологічну ситуацію на планеті, займалися б спортом, не уникали б фізкультури, вживали б вітамінізовану їжу.
А карантин знищить мене, нещасного, вщент!

Головний суддя. Суду все зрозуміло. Вердикт такий: засудити! Вигнати із суспільства! Ув'язнити в медичних лабораторіях на все життя! Вивчати різноманітність вірусів, причини їх виникнення і поширення. Чи згодні зі мною присяжні?

1-й присяжний. Ми згодні з вироком! Додам, щоб людям уникнути щорічного інфікування, треба обов'язково робити щеплення, вживати збалансовану, багату на вітаміни, особливо вітамін С, їжу (демонструє цибулю, часник, лимон), уникати людних місць, загартовувати організм.
Обов'язково користуватися пов'язкою з марлі. Чи відомо вам, як зробити марлеву пов'язку?

2-й присяжний. Складений учетверо бинт з пришитими стрічками закріпити на обличчі, закриваючи ніс і рот. Така пов'язка пропускає повітря, але затримує краплини з мікробами.
Головний суддя. Переправити Грип для дослідження в медичній лабораторії. Вирок виконати!
Секретар. Викликається звинувачуваний БРОНХІТ!
Входить бронхіт у супроводі охоронців. На грудях - напис "Бронхіт".

Головний суддя. Звинувачувач бронхіту, вам слово!
Звинувачувач бронхіту. Бронхіт — одне з найпоширеніших захворювань органів дихання. Найчастіше розвивається після запалення трахеї (показує на схемі), ларингіту, є одним із симптомів гострої респіраторної інфекції.

Секретар. Викликається потерпілий.

Потерпілий. (Весь час кашляє, аж згинається, ледве ноги пересуває. Піднімається на сцену.) У мене тривалий час була нежить, я захрип, боліло горло, потім почався кашель, з'явилась температура 37—37,5°. Відчуваю страшенну слабкість. Лікар сказав, що це — бронхіт. Але такий тривалий, нещадний! Допоможіть! Благаю! Чому я захворів?

Суддя. Потерпілий, ви курите?

Потерпілий. Так, частенько! Друзі курять, батьки, і я відставати не хочу. Що я, гірший за інших? (Кашляє)

Суддя. Сідайте, потерпілий.

Секретар. Викликається лікар. Поясніть, чому виникають симптоми як у потерпілого.

Лікар. Коли захворювання тільки починається, спрацьовує захисний механізм — слизова оболонка продукує багато слизу, надлишок якого подразнює рецептори слизової оболонки, носової порожнини, гортані та інших органів дихання. Виникає кашель, за допомогою якого видаляється мокротиння, а з ним — мікроорганізми. Це запобігає потраплянню їх в інші органи дихання: бронхи, легені.
Але захисні можливості організму, та ще й ослабленого вірусною інфекцією або курінням, не безмежні. Якщо хворобу не лікувати, то в міру її поглиблення послаблюється сприйняття рецепторами подразнення, деякі з них гинуть. Слиз не видаляється з організму, а нагромаджується у бронхах, закупорюючи їх. Повітря в достатній кількості не потрапляє до легень. Виникає кисневе голодування, яке призводить до головного болю, слабкості, до ускладнень пневмонії (запалення легень), астми.

Судця. Дякую за пояснення! Звинувачений Бронхіт! Що ви можете сказати на своє виправдання?

Бронхіт. Здорових я рідко зачіпаю, але обожнюю тих, хто курить! Це мої найкращі клієнти. їх караю суворо. Тож судіть разом зі мною цигарку. Мій захисник мене виправдає!

Адвокат бронхіту. Мій підзахисний має рацію! Людина, яка своєчасно не лікує нежить, гострі вірусні інфекції, трахеїти, не уникне бронхіту. А люди, які зловживають курінням, викурюють по 10—15 цигарок щодня — у 7 разів частіше помирають від бронхіту, ніж ті, хто не курить. Ті, хто вдихають дим (пасивно курять) утричі частіше хворіють на бронхіт. Куріння до того ж може спричинити виникнення раку легень, астми, пневмонії.

Суддя. Виносимо вирок! Цигарки знищити! Серед школярів і дорослих посилити пропаганду здорового способу життя. Як лікувати бронхіт?

Лікар. До приходу лікаря можна пити молоко з маслом і медом, відвари трав: мати-й-мачухи, споришу, бузини, сік чорної редьки, полоскати горло соком буряка, вживати вітаміни. Можна застосовувати гірчичники, якщо температури немає. Навчіться правильно ставити гірчичники (розказує, показуючи на макеті).

3-й присяжний. Зараз бронхіт загине сам! Дивіться, скільки нас! Учні знають про шкідливість куріння. Ми оголосили війну цигаркам! (Ламає цигарку-макет.)

Бронхіт (кричить). Рятуйте! Тікаю звідси! Гину! (Зіщулившись, хитаючись, сповзає зі сцени.)

2-й помічник судді. Викликається одне з найтяжчих захворювань, що спричиняє високу смертність навіть серед молоді, дуже поширене у нас в Україні — ТУБЕРКУЛЬОЗ!

Вводять туберкульоз.

Суддя. Слово має лікар-фтизіатр, головний звинувачувач небезпечного туберкульозу.

Лікар-фтизіатр. Туберкульоз (показує малюнок) найчастіше вражає легені. Йому стільки само років, що й людству. Про це свідчать розкопки та найдавніші писемні документи. Так, серед десяти єгипетських мумій, яким понад 4 тис. років, у чотирьох учені виявили ознаки туберкульозу хребта. У кодексі законів царя Хаммурапі (XVIII ст. до н. е.) захворювання, що за описом відповідало туберкульозу легенів, давало право подружжю розлучитися.
Туберкульоз спричиняє бактерія — туберкульозна паличка, а спосіб передачі — повітряно-крапельний, через пил.

Суддя. Потерпілий від туберкульозу, вам слово! Розкажіть про вашу хворобу.
Вводять по-під руки свідка. (Потерпілий, кахикаючи, кволо піднімається на сцену.) Хворію давно, майже рік. Спочатку була слабкість, незначне підвищення температури, опухання лімфатичних вузлів. До лікаря не звертався, думав, минеться, але кашель не проходив, кволість заважала працювати. На рентгенівському знімку видно печерки-каверни. Це запущений туберкульоз. Що зі мною буде? Знищіть хворобу, врятуйте мене!

Туберкульоз. Мені не потрібний адвокат! Я сам буду захищатися! Щодо потерпілого, то він не лише не стежив за собою! Часу не вистачало своєчасно до лікаря звернутися?! Цигарки, алкоголь, наркотики, погане харчування (на лікування ж грошей не вистачало!). Кімнату не прибирав -брудно, вогко, темрява! А я це люблю! От і маєте! Хіба справедливо засуджувати мене?

Суддя. Попри все це, панове присяжні, виносимо вирок — знищити туберкульозну паличку! Сонячним світлом, чистотою знищити! Усім пройти профілактичний огляд. Дорослі повинні обов'язково відвідувати раз на рік флюорографічний кабінет. Дітлахам — щеплення! Повноцінне харчування, загартування організму — і вирок винесено! Туберкульоз подолаємо!

Туберкульоз тікає зі сцени.


Судця. Сьогодні ми розглянули справи найпоширеніших захворювань дихальних шляхів: Грипу, Бронхіту, Туберкульозу, а також їх наслідки. Засудимо їх, об'єднаємо ж наші зусилля, щоб ці страшні хвороби не руйнували нашого здоров'я!

























Немає коментарів:

Дописати коментар