Біологічна
гра для учнів 9 – х класів «Зоряний час»
І
Відбірковий тур :
1. Скільки
пар вусиків має річковий рак?
2. В яких
судинах швидкість руху крові найменша?
3. Назвіть
спосіб живлення рослин.
4. Назвіть
найбільшу кістку скелета людини.
5. Яке
значення має жовток у яйці птахів?
6. Назвіть
парні кістки скелета людини.
7. Які
птахи мають найрозвинутішу куприкову залозу?
8. Як
називається плід томатів?
9. У якої
тварини найдовша шия?
10.
Яка кровоносна система у комах?
11.
Які ссавці є найспритнішими?
12.
Які тварини мають однакові з людиною групи
крові?
13.
Хто з плазунів має чотирикамерне серце?
14.
Що є керівним центром клітини?
15.
Які квіткові рослини зацвітають першими
навесні?
16.
До якого царства живих організмів належать
дріжджі?
17.
Що таке ендосперм?
18.
Як називається плід у малини?
19.
Що утворюється із зав’язі маточки у квіткових
рослин?
20.
Яка температура тіла птахів?
21.
Який птах вважається найшвидшим? ( стриж, 160 км/год )
22.
Рослини якої родини мають на коренях
симбіотичні азотфіксуючі бактерії?
23.
За допомогою яких органів дихає жаба? ( легені і шкіра )
24.
На які два класи ділиться царство рослин?
ІІ
тур
На визначення кращої команди
І конкурс « Далі, далі…» ( 1 відповідь – 1 бал )
Запитання для 1 – ї
команди:
|
Запитання для другої
команди:
|
1.Картина, на якій зображена природа (пейзаж)
2.Повітряна оболонка Землі. (атмосфера)
3.Випаровування води рослинами. (транспірація)
4.Наука про рослини. (ботаніка)
5.Процес утворення в зелених клітинах рослин органічних
речовин під дією сонячної енергії (фотосинтез)
|
1.Зовнішня частина стовбура дерева (кора)
2.Зелений пігмент рослин (хлорофіл)
3.Листки хвойних рослин (хвоя)
4.Чоловічий статевий орган квітки (тичинка)
5.Вегетативний підземний орган рослини. (корінь)
|
ІІ
конкурс «Заморочки з діжки» (1
відповідь – 3 бали)
Запитання для 1 – ї команди :
1. Цей овоч
– ласощі і ліки. Його високо шанували, йому поклонялися, його включали в
релігійні ритуали. Знамениті стародавні лікарі Гіппократ і Гален рекомендували
його при різних захворюваннях. Якщо й приймали ліки, то не в таблетках, а у
вигляді цього солодкого овоча, головне багатство якого – каротин. Що це за
овоч?
(морква)
2. Бельгійський
учений Ван Гельмонт описав реакцію людини , що проявлялася у висипанні на шкірі
й нападах задухи. Вона залежить від спадковості і від стану імунної системи і
від місця проживання. Що це за патологічна реакція? (алергія)
Запитання для 2 – ї команди :
1. На мене
дуже давно звернули увагу, але я довго залишався невловимим. Більш детально
мене став вивчати шведський вчений Карл Шеєле. Мій вміст в атмосфері – 21 %,
причому на висоті 50 км – 10%, а на висоті 100 км – лише 0,1 %! У людському
організмі – 65%, що становить 45 кг чистої ваги. Хто ж я? (кисень)
2. У далекі
часи жінки чорнили їх лаком. Індіанці майя фарбували їх бірюзою, висвердлювали
отвори, в які вставляли дорогоцінне каміння. Від голоду їх «кладуть на полицю»,
при неприємностях їх «точать», а при помсті віддають «один за одного». Хто ж
вони такі?
(зуби)
ІІІ конкурс
«Розкодуй слово»
( для обох
команд на швидкість – 5 балів )
1. Середній
шар серцевої стінки (3 – я літера) - міокард
2. Запліднена
яйцеклітина (4 – а літера) - зигота
3. Органи
дихання водних тварин (3 –я
літера) - зябра
4. Судини,
по яких кров рухається від серця (6 – а
літера) –артерії
5. Чоловічі
статеві залози (4 – а літера) - сім’яники
6. Структурна
і функціональна одиниця будови організмів (3 –я) – клітина
7. Індивідуальний
розвиток організму (5 – а літера) - онтогенез
8. Органи
дихання наземних тварин (1 – а
літера) - легені
З даних літер
складіть закодоване слово (
біологія )
ІV конкурс « Бліц – турнір» ( питання задаються по черзі, 1 правильна
відповідь – 1 бал)
1. Що
спільного між хлором і хлорофілом?
(зелений колір)
2. Медове
дерево.
( липа)
3. Ананас –
це дерево?
( ні, це трава )
4. Це
цукерка і рослина. ( ірис )
5. Найкалорійніший
фрукт. (
авокадо )
6. Батьківщина
чаю.
( Китай, Бірма )
7. Чи всі
тополі смітять пухом?
( ні, тільки жіночі )
8. Яка
рослина годує, лікує, одягає і карає?
( кропива )
9. Рослина
– символ Канади.
( клен )
10.
Рослина – символ України. ( калина )
11.
Які квіти мають імена людей? ( Роза, Лілія, Маргаритка)
12.
Які риби мають вуса? ( короп,
сом )
13.
Пташенята якого птаха не знають рідної
матері? ( зозуля )
14.
Які ви знаєте отруйні гриби? ( мухомор )
15.
За назвою якого дерева названий місяць
року? ( липень )
16.
У кого з тварин блакитна кров? ( крокодил )
17.
Яка найбільша квітка на Землі? ( рафлезія арнольді
)
18.
Чому рослина мати-й-мачуха має таку
назву ( верхня сторона листка
холодна, а нижня – тепла )
19.
Яка тварина найбільша на Землі? ( синій кит )
20.
У якої тварини скелет міститься
назовні? ( рак )
V конкурс « Ти – мені, я – тобі» ( якщо залишиться час )
Запитання для І
команди:
1. Чи можна
вводити в кров людини для відновлення її об’єму чисту воду?
(ні,вода проникне в еритроцити і лейкоцити, у результаті чого вони
лопнуть)
2. Як
називають водний розчин солей, концентрація якого 0,9%? (фізіологічний)
3. Скільки
хімічних елементів знайдено в організмі людини?
(88)
4. Назвіть
рослину, яка має порожнисте та міцне стебло і найбільшу швидкість росту? ( бамбук )
Запитання для ІІ
команди:
1. Скільки
ходильних ніг у рака? ( 10 )
2. Перелічіть
усі науки про людину. ( Медицина,
гігієна, психологія, фізіологія, анатомія, генетика, ембріологія…)
3. Чому
квітки Рафлезії Арнольді мають дуже неприємний запах? ( запилюються мухами)
4. Якого
птаха підтримує хвіст, коли він сидить на дереві? (дятла)
VІ конкурс «Біологія в нашому житті»
( доповнити прислів’я та приказки ) -
1 відповідь – 1 бал
(Запитання даються по черзі кожній команді)
1. Проспиш
весною – заплачеш… (зимою ).
2. Літо дає
коріння, а осінь… ( насіння ).
3. З
осінньої дороги не витягнеш…( ноги ).
4. Хто полю
годить, тому жито… (родить )
5. Де
верба, там і … (
вода ).
6. Де дуби,
там… ( і
гриби ).
7. Ластівки
низько літають - … ( дощ обіцяють
).
8. Де
цвіток, там…
( медок ).
9. Риба –
вода, ягода – трава, а хліб - … (усьому голова ).
10.
Де багато пташок, там … (нема комашок ).
ІІІ тур
( на визначення кращого гравця
команди – переможниці )
І конкурс «
Відгадай загадку» ( 1 відповідь – 1 бал ) –гру покидають 2
–е учнів, що набрали найменшу кількість балів.
1. Кольорова
дуга через річку пролягла. ( веселка )
2. Уночі
спить, а вранці тікає.
( роса )
3. Що то за
голова, що лиш зуби та борода? ( часник )
4. Не кінь,
не віл, а прив’язаний.
(гарбуз )
5. Білі
зуби маю та усі ховаю. Довгі коси маю та не заплітаю. (кукурудза )
6. Стоїть,
коливається, як торкнеш – то кусається. ( кропива )
7. Стоять у
полі сестрички: жовті очка, білі повічки. ( ромашка )
8. Є шапка,
та немає голови, є нога, але без черевика. ( гриб )
9. Одне
кинеш – цілу жменю візьмеш. ( зерно
)
10.
Не звір, не птиця, а ніс – як
спиця.
( комар )
11.
Біла латка, чорна латка по березі
скаче. ( сорока )
12.
Хто
хвіст залишає, а від ворога тікає? ( ящірка )
13.
Хто тче без станка і рук ? Ну звичайно
ж, це… ( павук )
ІІ конкурс « Вірю – не вірю» гру покидають ще 2 – е учнів із найменшою кількістю балів
1. Давні
греки крокодила називали «водяним
конем» (Ні, «водяний кінь» - це бегемот
)
2. В
Каліфорнії «генерал Шерман» прожив цілих 200 років. ( Ні. Мова йде про секвойю, якій дали таке
«ім’я» - їй
було 2000 років )
3. В Африці
живуть мухи – людоїди. ( Так, муха –
тумбу )
4. Фазан –
це та сама куриця. ( Так. Він теж з родини куроподібних )
5. На
місяць виють тільки вовки – одинаки. (
Ні, це може робити будь який вовк )
6. У 1963
році у Флориді було знайдено гніздо лелеки вагою цілих 3 тони. (Ні. Це було
гніздо орла )
7. Пінгвіни
не вміють стрибати, вони тільки ходять перевалюючись з ноги на ногу. ( Ні. Стрибають у повітря на висоту до 2 м.)
8. Раки
зимують в норках під водою, впадаючи в сплячку.
(Ні. Раки і взимку активні )
9. Права
легеня людини вдихає більше повітря , ніж ліве? ( Так. Ліва легеня менша – частину об’єма грудної
клітки займає серце )
10.
У кожної людини індивідуальний відбиток
язика. (Так )
11.
Жіноче серце б’ється частіше за
чоловіче. (Так)
12.
Мозок неандертальця був трохи меншим ніж
сучасний. (Ні, він був більший за
мозок сучасної людини)
ІІІ конкурс «Естафета» ( змагання між 2 – ма найсильнішими учнями) – конкурс на швидкість
Учасникам
необхідно із запропонованих термінів скласти схему зсідання крові
Ушкодження –тромбоцити – тромбопластин – фібриноген – фібрин – тромб
Підведення
підсумків гри
Нагородження
переможців
Життя Землі у наших руках
Мета: виявити знання учнів у галузі
природничих наук; показати красу і досконалість природи нашої Землі; розвивати
екологічне мислення; виховувати любов і бережливе ставлення до природи; навчити
відповідально ставитись до своїх вчинків.
Обладнання: фотографії « Земля у руках», «
Промислове підприємство димить», « Внесення пестицидів на полі», « Велике
місто», « Кар’єр», « Льодовик», « Дерева із пошкодженим листям», « Смог», «
Качка у ставку посеред сміття», «Дорога з великою кількістю машин», « Стіна
зруйнованого будинку», « Звалище сміття у лісі», Звалище сміття у парку», «
Стічні води». Відео ролики « Парниковий ефект», « Забруднення середовища» (
додаток 4. ).
Підготовка до заходу : учням 7 – 8 класів
підготувати повідомлення про екологічний стан грунтів та води за додатковими
джерелами інформації.
Хід заходу
Ведучий . Сьогоднішня зустріч присвячена щорічній Всеукраїнській акції
«День юного натураліста», яка започаткована у 2008 році Міністерством освіти і
науки України спільно з Національним еколого – натуралістичним центром учнівської молоді.
Юні натуралісти – це учні, які вивчають живу і неживу природу та
взаємозв’язки між ними.
На уроках ми також вивчаємо компоненти природи та їх взаємозв’язки з
людиною, тому із юннатами у нас спільна мета: якнайкраще вивчити природу, щоб
зберегти її і примножити. Тож сьогодні ми розпочнемо акцію із заходу, що
присвячений екологічному стану навколишнього середовища.
В процесі формування планети Земля відбувались різноманітні зміни:
змінювався клімат, рельєф, кількість та різноманітність живих організмів. Із
виходом на « арену» життя людини, ці зміни почали швидкими темпами
прискорюватися.
Сучасну людину оточують предмети, до яких вона звикла, не уявляє свого
життя і вже ніколи не відмовиться. Але для задоволення цих потреб людина
навчилась використовувати природні ресурси, завдаючи Землі нищівного удару.
Негативні зміни навколишнього середовища погано впливають і на саму людину. Є
таке прислів’я: « Що посієш, те й пожнеш ». Горе, яке завдає природі людина
повертається до неї ж самої у вигляді невиліковних хвороб, смертей,
непередбачуваних землетрусів, цунамі і т. д.
Від кожного з нас залежить якою наша планета є зараз і буде в
майбутньому. Тому сьогоднішній захід пропоную провести під гаслом « Життя
планети у наших руках» ( фото « Планета у
руках» ).
У нас сьогодні присутні екологи, які допоможуть нам зрозуміти, як же
людина впливає на природу. Запрошуємо еколога – спеціаліста по охороні поверхні
та надр Землі.
Еколог – спеціаліст по
охороні поверхні та надр Землі. Поверхню Землі і її надра людина
використовує з давніх – давен і змінює їх для своїх потреб. Вона обробляє
землю, будує різні споруди, видобуває корисні копалини. Це спричинює руйнування
земної кори.
Добуваючи корисні копалини, людина дедалі глибше проникає в земну кору. Поверхня Землі
пробурена глибокими свердловинами, порізана величезними кар’єрами ( фото «Кар’єр» ).Заглибини і порожнини
шахт порушують рівновагу у верствах гірських порід. Наслідком цього є утворення
тріщин, зсувів, осідання поверхні і руйнування будівель на ній. Наприклад, в
Україні у Кіровоградській області, де більш як 20 шахт з видобування залізної
руди, відбувається осідання земної поверхні. Навколо шахт височать відвали
породи – терикони. Вони займають великі площі родючих земель і роблять їх
непридатними для сільськогосподарського використання.
Вплив будівництва на земну поверхню найбільш відчутний у великих містах (фото «Велике місто» ). Там докорінно
змінено природний рельєф: балки і яри засипано, на інших ділянках намито пісок
шаром 5 – 10 м
під майбутню забудову. Скупчення будівель тисне на земну поверхню, ущільнює
породи і призводить до її опускання.
Землеробство також впливає на земну поверхню, оскільки охоплює великі площі, зокрема в
Україні. Тут розорано більш як 50 % території. Надмірне розорювання земель
призводить до утворення ярів. Грунти забруднюються і внаслідок надмірного
внесення мінеральних добрив та отрутохімікатів ( фото «Внесення пестицидів на полі» ). Самоочищення відбувається
дуже повільно, тому отруйні хімічні речовини накопичуються у грунті. Потім вони
засвоюються рослинами, вживання яких може призвести до захворювання людей і
тварин.
Поверхня Землі страждає і внаслідок механічного забруднення.
Побутові відходи, які люди залишають у парках ( фото « Звалище сміття у парку»), лісах (фото « Звалище сміття у лісі») та інших місцях негативно впливають
на стан грунтів і навколишнє середовище в цілому. Час розкладу скла, паперу,
заліза та поліетилену різний. Наприклад, папір розкладається у грунті за рік –
два, а от поліетилен – до 300 років! Оскільки грунт – це середовище життя
багатьох організмів, то їх чисельність буде істотно знижуватись.
Як же зменшити негативний вплив на земну поверхню? Для відновлення
земель, зайнятих териконами, відвали розрівнюють, зверху насипають грунт і
насаджують дерева і чагарники. Кар’єри перетворюють у ставки, на берегах яких
створюють зони відпочинку. Щоб зменшити негативний вплив землеробства на земну
поверхню, потрібно дбайливо її обробляти. Поширенню ярів запобігають
насадженням рослин на їх схилах.
Ведучий. Чи є у присутніх запитання до еколога?
( Запитання – відповіді )
Також у нас присутній еколог – спеціаліст по охороні атмосфери.
Запрошуємо Вас до слова.
Еколог – спеціаліст по
охороні атмосфери. Атмосфера - це повітряна оболонка Землі. До складу повітря входять
гази: азот, аргон, вуглекислий газ та кисень – необхідний усьому живому для
дихання. Крім того, у повітрі містяться водяна пара та тверді домішки: пил,
попіл, сажа, сіль, пісок.
Людина своєю діяльністю здатна змінювати склад і властивості атмосфери.
Останнім часом повітря вміщує велику кількість шкідливих домішок. Вони
потрапляють в атмосферу з труб промислових підприємств ( фото « Промислове підприємство
димить» ). Сильно отруюють атмосферне повітря вихлопні гази численних автомобілів
( фото « Дорога з великою кількістю
машин» ). Якщо такі гази скупчуються в повітрі і змішуються з краплинами
туману, то утворюється смог ( фото
« Смог» ). Цей отруйний туман стелиться землею на рівні органів дихання
людини, що є особливо небезпечним. Часто смог виникає у великих містах.
Дуже небезпечним є забруднення повітря такими хімічними речовинами, як сполуки
сірки й азоту. Сполучаючись з водяною парою, вони повертаються на землю у
вигляді кислотних дощів. Такі дощі випадають за тисячі кілометрів від
місця свого утворення. Вони шкодять здоров’ю людей, забруднюють грунти, від них
висихають дерева ( фото «Дерева із
пошкодженим листям» ) та руйнуються будинки ( фото «Стіна зруйнованого будинку» ).
Деякі вчені вважають, що зростаюче забруднення атмосфери хімічними
речовинами руйнує тонкий озоновий шар. У ньому утворюються своєрідні «діри».
Найбільша озонова «діра» виявлена над Антарктидою.
Для своїх потреб люди спалюють мільйони тонн різних видів палива (
вугілля, природного газу та ін. ). При цьому в атмосферу виділяється
вуглекислий газ. Його кількість поступово збільшується і він починає діяти як парник.
Пропоную переглянути відеоролик « Парниковий ефект і глобальне потепління» .
( Перегляд відеоролика )
Як охороняти атмосферу? Чисте повітря – це життєва необхідність людини.
Для збереження чистого повітря потрібно обмежувати викиди шкідливих газів,
диму, інших домішок. Для цього на промислових підприємствах встановлюють газо –
і димовловлювачі. У містах, де скупчується транспорт, розширюють площі зелених
насаджень.
Ведуча. Чи є у присутніх запитання до
еколога?
( запитання – відповіді)
Ведуча. Гідросфера - водяна оболонка
Землі. Прісна вода на планеті становить лише 2% від її загальної кількості,
причому 85% її зосереджено в льодовиках Гренландії й Антарктиди, айсбергах і
гірських льодовиках (фото «Льодовики» ).
Лише 1% прісної води – річки, прісні озера й деяка частина підземних вод.
Вода – це унікальна речовина. Її хімічна формула проста – Н О, але аналогів їй вчені не винайшли. Вона
виконує дуже важливі, життєво необхідні функції. Вода – це головна складова
всіх живих організмів, а також середовище проживання тварин і рослин.
Фізичне забруднення води відбувається внаслідок накопичення в ній нерозчинних
домішок – піску, глини, мулу, що змиваються дощовими потоками. Тверді частинки
знижують прозорість води, пригнічують розвиток водних рослин, забивають зябра
риб. Побутове сміття, викинуте людиною, згубно діє на мешканців водойм ( фото «
Качка у ставку серед сміття» ).
Хімічне забруднення відбувається через надходження у водойми різних домішок. Ці
домішки викидають промислові підприємства ( фото « Стічні води» ).
Особливої шкоди водоймам завдають нафта і нафтопродукти, які
утворюють на поверхні води плівку, що перешкоджає газообмінові між водою та атмосферою
й знижує вміст кисню. В результаті – велика кількість мертвої риби, птахи,
пір’я яких покрите масною речовиною, повільно гинуть.
Забруднення води речовинами, що містять фосфор сприяє бурхливому розмноженню синьо
– зелених водоростей і « цвітінню» водойм, яке супроводжується різким зниженням
у воді вмісту кисню, « заморами» риби, загибеллю інших водних тварин. Під час
«цвітіння» Каховського водосховища на Дніпрі стоїть сморід, а хвилі викидають
на берег трупи риб, що задихнулися.
Біологічне забруднення водойм полягає в надходженні до них зі стічними водами
різних мікроорганізмів ( бактерій, вірусів ), спор грибів, яєць глистів і т. д.
Вони можуть спричинювати небезпечні захворювання людей. Особливо небезпечне
біологічне забруднення водойм у місцях масового відпочинку людей ( пляж,
курортна зона ). На узбережжях Чорного й Азовського морів було виявлено
збудників таких небезпечних захворювань як холера, дизентерія, вірусний гепатит
та інші. Причина цього – поганий стан каналізаційної системи.
Теплове забруднення води відбувається внаслідок спускання у водойми підігрітих
вод від ТЕС, АЕС та інших електричних
об’єктів. Тепла вода змінює термічний режим водойм і шкідливо впливає на
їх мешканців. Наприклад, вода, нагріта до температури 26 30 градусів, діє на
риб та інших мешканців пригнічуючи, а підвищення температури до 36 градусів –
смерть !
Ми з вами ознайомились із екологічною ситуацією в Україні. Пропоную
переглянути відео ролик про екологічну ситуацію в інших куточках світу.
( Перегляд відео ролика «
Забруднення середовища»).
Ведуча. Як ви вже зрозуміли, ми не
одні зіштовхнулись із такими проблемами. Отже, це проблема людства, всієї
Землі. Звичайно люди розуміють наслідки своєї діяльності і б’ють на сполох.
Створюються міжнародні організації з охорони природи. Найбільша громадська
екологічна організація планети – «Грінпіс». Ця організація діє майже у всіх
країнах світу і є досить впливовою. Крім того, створюються природоохоронні
території, діють закони, які оберігають різні компоненти природи.
Ведуча. Чи є у присутніх запитання чи
пропозиції ?
(Обговорення)
Ведуча. А зараз давайте проведемо
вікторину, щоб виявити, хто з учнів краще знає природу рідної Землі, хто
захоплюється її красою і багатством.
1. Яка тварина спить вниз головою? ( Кажан.)
2. Яка пташка не вміє літати? ( Пінгвін, страус. )
3. Які місяці року отримали свої назви від дерев? ( Березень, липень. )
4. Що за трава, яку й сліпі знають? ( Кропива. )
5. Що робить їжак взимку? ( Спить. )
6. Хто цілий день жує, дітям молоко дає? ( Корова. )
7. Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. ( Заєць. )
8. Хто носить на собі голки? ( Їжак. )
9. Куди занесено рідкісні види тварин чи рослин? ( У Червону книгу. )
10.Яка з домашніх тварин була приручена найпершою? ( Собака. )
11. Як називається найменший птах? ( Колібрі. )
12. У яких квітів на стеблі є гострі колючки? ( Троянди, кактуси. )
13. Якого птаха називають лісовим лікарем? ( Дятла. )
14. Які дерева не знають листопаду? (
Ялина, сосна. )
15. Пухкий, родючий шар землі. (
Грунт. )
16. Який птах є символом мудрості ? ( Сова.)
17. Яка птиця « на хвості приносить» новини ? ( Сорока. )
Ведуча. Молодці! Всі активно
працювали і довели, що знаєте природу. І пам’ятайте, що від природних негараздів Земля відновлюється
швидко, а от від людської діяльності дуже довго. Тому життя нашої планети – у
наших руках !
Дякуємо за увагу. До побачення
!
Немає коментарів:
Дописати коментар