Заходи з предмету


Біологічна гра для учнів 9 – х класів  «Зоряний час»

І  Відбірковий  тур :
1.  Скільки пар вусиків має річковий рак?
2.  В яких судинах швидкість руху крові найменша?
3.  Назвіть спосіб живлення рослин.
4.  Назвіть найбільшу кістку скелета людини.
5.  Яке значення має жовток у яйці птахів?
6.  Назвіть парні кістки скелета людини.
7.  Які птахи мають найрозвинутішу куприкову залозу?
8.  Як називається плід томатів?
9.  У якої тварини найдовша шия?
10.        Яка кровоносна система у комах?
11.         Які ссавці є найспритнішими?
12.        Які тварини мають однакові з людиною групи крові?
13.        Хто з плазунів має чотирикамерне серце?
14.        Що є керівним центром клітини?
15.        Які квіткові рослини зацвітають першими навесні?
16.        До якого царства живих організмів належать дріжджі?
17.        Що таке ендосперм?
18.        Як називається плід у малини?
19.        Що утворюється із зав’язі маточки у квіткових рослин?
20.        Яка температура тіла птахів?
21.        Який птах вважається найшвидшим?  ( стриж, 160 км/год )
22.        Рослини якої родини мають на коренях симбіотичні азотфіксуючі бактерії?
23.        За допомогою яких органів дихає жаба?    ( легені і шкіра )
24.        На які два класи ділиться царство рослин?





ІІ  тур
На визначення кращої команди
І конкурс « Далі, далі…»          ( 1 відповідь – 1 бал )
Запитання для 1 – ї команди:
Запитання для другої команди:
1.Картина, на якій зображена природа (пейзаж)
2.Повітряна оболонка Землі. (атмосфера)
3.Випаровування води рослинами. (транспірація)
4.Наука про рослини. (ботаніка)
5.Процес утворення в зелених клітинах рослин органічних речовин під дією сонячної енергії (фотосинтез)
1.Зовнішня частина стовбура дерева (кора)
2.Зелений пігмент рослин (хлорофіл)
3.Листки хвойних рослин (хвоя)
4.Чоловічий статевий орган квітки (тичинка)
5.Вегетативний підземний орган рослини. (корінь)

ІІ конкурс «Заморочки з діжки» (1 відповідь – 3 бали)
Запитання для 1 – ї команди :
1.     Цей овоч – ласощі і ліки. Його високо шанували, йому поклонялися, його включали в релігійні ритуали. Знамениті стародавні лікарі Гіппократ і Гален рекомендували його при різних захворюваннях. Якщо й приймали ліки, то не в таблетках, а у вигляді цього солодкого овоча, головне багатство якого – каротин. Що це за овоч?                                                                      (морква)
2.     Бельгійський учений Ван Гельмонт описав реакцію людини , що проявлялася у висипанні на шкірі й нападах задухи. Вона залежить від спадковості і від стану імунної системи і від місця проживання. Що це за патологічна реакція?                              (алергія)   
                                         
Запитання для 2 – ї команди :
1.     На мене дуже давно звернули увагу, але я довго залишався невловимим. Більш детально мене став вивчати шведський вчений Карл Шеєле. Мій вміст в атмосфері – 21 %, причому на висоті 50 км – 10%, а на висоті 100 км – лише 0,1 %! У людському організмі – 65%, що становить 45 кг чистої ваги. Хто ж я?   (кисень)
2.     У далекі часи жінки чорнили їх лаком. Індіанці майя фарбували їх бірюзою, висвердлювали отвори, в які вставляли дорогоцінне каміння. Від голоду їх «кладуть на полицю», при неприємностях їх «точать», а при помсті віддають «один за одного». Хто ж вони такі?                                                      (зуби)

ІІІ конкурс «Розкодуй слово»
( для обох команд на швидкість – 5 балів )
1.     Середній шар серцевої стінки  (3 – я літера)           - міокард
2.     Запліднена яйцеклітина   (4 – а літера)                    - зигота
3.     Органи дихання водних тварин   (3 –я літера)        - зябра
4.     Судини, по яких кров рухається від серця  (6 – а літера) –артерії
5.     Чоловічі статеві залози  (4 – а літера)                      - сімяники
6.     Структурна і функціональна одиниця будови організмів (3 –я) – клітина
7.     Індивідуальний розвиток організму (5 – а літера)  - онтогенез
8.     Органи дихання наземних тварин    (1 – а літера)  -  легені
З даних літер складіть закодоване слово    ( біологія )

ІV конкурс  « Бліц – турнір» ( питання задаються по черзі, 1 правильна відповідь – 1 бал)
1.     Що спільного між хлором і хлорофілом?   (зелений колір)
2.     Медове дерево.                                               ( липа)
3.     Ананас – це дерево?                                       ( ні, це трава )
4.     Це цукерка і рослина.                                     ( ірис )
5.     Найкалорійніший фрукт.                                ( авокадо )
6.     Батьківщина чаю.                                            ( Китай, Бірма )
7.     Чи всі тополі смітять пухом?                         ( ні, тільки жіночі )
8.     Яка рослина годує, лікує, одягає і карає?     ( кропива )
9.     Рослина – символ Канади.                              ( клен )
10.                        Рослина – символ України.                            ( калина )
11.                       Які квіти мають імена людей?                        ( Роза, Лілія, Маргаритка)
12.                       Які риби мають вуса?                                      ( короп, сом )
13.                       Пташенята якого птаха не знають рідної матері?       ( зозуля )
14.                       Які ви знаєте отруйні гриби?                          ( мухомор )
15.                       За назвою якого дерева названий місяць року?   ( липень )
16.                       У кого з тварин блакитна кров?                             ( крокодил )
17.                       Яка найбільша квітка на Землі?                             ( рафлезія арнольді )
18.                       Чому рослина мати-й-мачуха має таку назву       ( верхня сторона листка холодна, а нижня – тепла )
19.                       Яка тварина найбільша на Землі?                          ( синій кит )
20.                       У якої тварини скелет міститься назовні?            (  рак )

V конкурс « Ти – мені, я – тобі» ( якщо залишиться час )
Запитання для І команди:
1.     Чи можна вводити в кров людини для відновлення її обєму чисту воду?                                               (ні,вода проникне в еритроцити і лейкоцити, у результаті чого вони лопнуть)
2.     Як називають водний розчин солей, концентрація якого 0,9%?        (фізіологічний)
3.     Скільки хімічних елементів знайдено в організмі людини?  (88)
4.     Назвіть рослину, яка має порожнисте та міцне стебло і найбільшу швидкість росту?                                                                   ( бамбук )
Запитання для ІІ команди:
1.     Скільки ходильних ніг у рака?                                                      ( 10 )
2.     Перелічіть усі науки про людину.  ( Медицина, гігієна, психологія, фізіологія, анатомія, генетика, ембріологія…)
3.     Чому квітки Рафлезії Арнольді мають дуже неприємний запах?                (       запилюються мухами)
4.     Якого птаха підтримує хвіст, коли він сидить на дереві?   (дятла)

VІ конкурс «Біологія в нашому житті»
( доповнити  прислівя  та  приказки )    -    1 відповідь – 1 бал
(Запитання даються по черзі кожній команді)
1.     Проспиш весною – заплачеш…  (зимою ).
2.     Літо дає коріння, а осінь…          ( насіння ).
3.     З осінньої дороги не витягнеш…( ноги ).
4.     Хто полю годить, тому жито…    (родить )

5.     Де верба, там і …                          ( вода ).
6.     Де дуби, там…                               ( і гриби ).
7.     Ластівки низько літають - …        ( дощ обіцяють ).
8.     Де цвіток, там…                             ( медок ).
9.     Риба – вода, ягода – трава, а хліб - … (усьому голова ).
10.                       Де багато пташок, там …              (нема комашок ).



ІІІ тур
(  на визначення кращого гравця команди – переможниці )
І конкурс « Відгадай загадку»  ( 1 відповідь – 1 бал ) –гру покидають 2 –е учнів, що набрали найменшу кількість балів.
1.     Кольорова дуга через річку пролягла.                                     ( веселка )
2.     Уночі спить, а вранці тікає.                                                      ( роса )
3.     Що то за голова, що лиш зуби та борода?                              ( часник )
4.     Не кінь, не віл, а привязаний.                                                  (гарбуз )
5.     Білі зуби маю та усі ховаю. Довгі коси маю та не заплітаю. (кукурудза )
6.     Стоїть, коливається, як торкнеш – то кусається.                    ( кропива )
7.     Стоять у полі сестрички: жовті очка, білі повічки.                ( ромашка )
8.     Є шапка, та немає голови, є нога, але без черевика.               ( гриб )
9.     Одне кинеш – цілу жменю візьмеш.                                        ( зерно )
10.                       Не звір, не птиця, а ніс – як спиця.                                          ( комар )
11.                       Біла латка, чорна латка по березі скаче.                                  ( сорока )
12.                        Хто хвіст залишає, а від ворога тікає?                                    ( ящірка )
13.                       Хто тче без станка і рук ? Ну звичайно ж, це…                      ( павук )

ІІ конкурс  « Вірю – не вірю»   гру покидають ще 2 – е учнів із найменшою кількістю балів     
1.     Давні греки крокодила називали  «водяним конем»  (Ні, «водяний кінь» - це бегемот )
2.     В Каліфорнії «генерал Шерман» прожив цілих 200 років.  ( Ні. Мова йде про секвойю, якій дали таке «імя» - їй було 2000 років )
3.     В Африці живуть мухи – людоїди.  ( Так, муха – тумбу )
4.     Фазан – це та сама куриця. ( Так. Він теж з родини куроподібних )
5.     На місяць виють тільки вовки – одинаки.  ( Ні, це може робити будь який вовк )
6.     У 1963 році у Флориді було знайдено гніздо лелеки вагою цілих 3 тони. (Ні. Це було гніздо орла )
7.     Пінгвіни не вміють стрибати, вони тільки ходять перевалюючись з ноги на ногу.  ( Ні. Стрибають у повітря на висоту до 2 м.)
8.     Раки зимують в норках під водою, впадаючи в сплячку.  (Ні. Раки і взимку активні )
9.     Права легеня людини вдихає більше повітря , ніж ліве?   ( Так. Ліва легеня менша – частину обєма грудної клітки займає серце )
10.                       У кожної людини індивідуальний відбиток язика. (Так )
11.                       Жіноче серце бється частіше за чоловіче.                   (Так)
12.                       Мозок неандертальця був трохи меншим ніж сучасний.    (Ні, він був більший за мозок сучасної людини)

ІІІ конкурс  «Естафета» ( змагання між 2 – ма найсильнішими учнями) – конкурс на швидкість
Учасникам необхідно із запропонованих термінів скласти схему зсідання крові
Ушкодження –тромбоцити – тромбопластин   – фібриноген – фібрин – тромб  

Підведення підсумків гри

Нагородження переможців







Життя Землі у наших руках

Мета: виявити знання учнів у галузі природничих наук; показати красу і досконалість природи нашої Землі; розвивати екологічне мислення; виховувати любов і бережливе ставлення до природи; навчити відповідально ставитись до своїх вчинків.
Обладнання: фотографії « Земля у руках», « Промислове підприємство димить», « Внесення пестицидів на полі», « Велике місто», « Кар’єр», « Льодовик», « Дерева із пошкодженим листям», « Смог», « Качка у ставку посеред сміття», «Дорога з великою кількістю машин», « Стіна зруйнованого будинку», « Звалище сміття у лісі», Звалище сміття у парку», « Стічні води». Відео ролики « Парниковий ефект», « Забруднення середовища» ( додаток 4. ).
Підготовка до заходу : учням 7 – 8 класів підготувати повідомлення про екологічний стан грунтів та води за додатковими джерелами інформації.
Хід заходу
Ведучий . Сьогоднішня зустріч присвячена щорічній Всеукраїнській акції «День юного натураліста», яка започаткована у 2008 році Міністерством освіти і науки України спільно з Національним еколого – натуралістичним  центром учнівської молоді.
Юні натуралісти – це учні, які вивчають живу і неживу природу та взаємозв’язки між ними.
На уроках ми також вивчаємо компоненти природи та їх взаємозв’язки з людиною, тому із юннатами у нас спільна мета: якнайкраще вивчити природу, щоб зберегти її і примножити. Тож сьогодні ми розпочнемо акцію із заходу, що присвячений екологічному стану навколишнього середовища.
В процесі формування планети Земля відбувались різноманітні зміни: змінювався клімат, рельєф, кількість та різноманітність живих організмів. Із виходом на « арену» життя людини, ці зміни почали швидкими темпами прискорюватися.
Сучасну людину оточують предмети, до яких вона звикла, не уявляє свого життя і вже ніколи не відмовиться. Але для задоволення цих потреб людина навчилась використовувати природні ресурси, завдаючи Землі нищівного удару. Негативні зміни навколишнього середовища погано впливають і на саму людину. Є таке прислів’я: « Що посієш, те й пожнеш ». Горе, яке завдає природі людина повертається до неї ж самої у вигляді невиліковних хвороб, смертей, непередбачуваних землетрусів, цунамі і т. д.
Від кожного з нас залежить якою наша планета є зараз і буде в майбутньому. Тому сьогоднішній захід пропоную провести під гаслом « Життя планети у наших руках» ( фото « Планета у руках» ).
У нас сьогодні присутні екологи, які допоможуть нам зрозуміти, як же людина впливає на природу. Запрошуємо еколога – спеціаліста по охороні поверхні та надр Землі.
Еколог – спеціаліст по охороні поверхні та надр Землі. Поверхню Землі і її надра людина використовує з давніх – давен і змінює їх для своїх потреб. Вона обробляє землю, будує різні споруди, видобуває корисні копалини. Це спричинює руйнування земної кори.
Добуваючи корисні копалини, людина дедалі глибше проникає в земну кору. Поверхня Землі пробурена глибокими свердловинами, порізана величезними кар’єрами ( фото «Кар’єр» ).Заглибини і порожнини шахт порушують рівновагу у верствах гірських порід. Наслідком цього є утворення тріщин, зсувів, осідання поверхні і руйнування будівель на ній. Наприклад, в Україні у Кіровоградській області, де більш як 20 шахт з видобування залізної руди, відбувається осідання земної поверхні. Навколо шахт височать відвали породи – терикони. Вони займають великі площі родючих земель і роблять їх непридатними для сільськогосподарського використання.
Вплив будівництва на земну поверхню найбільш відчутний у великих містах (фото «Велике місто» ). Там докорінно змінено природний рельєф: балки і яри засипано, на інших ділянках намито пісок шаром 5 – 10 м під майбутню забудову. Скупчення будівель тисне на земну поверхню, ущільнює породи і призводить до її опускання.
Землеробство також впливає на земну поверхню, оскільки охоплює великі площі, зокрема в Україні. Тут розорано більш як 50 % території. Надмірне розорювання земель призводить до утворення ярів. Грунти забруднюються і внаслідок надмірного внесення мінеральних добрив та отрутохімікатів ( фото «Внесення пестицидів на полі» ). Самоочищення відбувається дуже повільно, тому отруйні хімічні речовини накопичуються у грунті. Потім вони засвоюються рослинами, вживання яких може призвести до захворювання людей і тварин.
Поверхня Землі страждає і внаслідок механічного забруднення. Побутові відходи, які люди залишають у парках ( фото « Звалище сміття у парку»), лісах (фото « Звалище сміття у лісі») та інших місцях негативно впливають на стан грунтів і навколишнє середовище в цілому. Час розкладу скла, паперу, заліза та поліетилену різний. Наприклад, папір розкладається у грунті за рік – два, а от поліетилен – до 300 років! Оскільки грунт – це середовище життя багатьох організмів, то їх чисельність буде істотно знижуватись.
Як же зменшити негативний вплив на земну поверхню? Для відновлення земель, зайнятих териконами, відвали розрівнюють, зверху насипають грунт і насаджують дерева і чагарники. Кар’єри перетворюють у ставки, на берегах яких створюють зони відпочинку. Щоб зменшити негативний вплив землеробства на земну поверхню, потрібно дбайливо її обробляти. Поширенню ярів запобігають насадженням рослин на їх схилах.
Ведучий. Чи є у присутніх запитання до еколога?
( Запитання – відповіді )
Також у нас присутній еколог – спеціаліст по охороні атмосфери. Запрошуємо Вас до слова.
Еколог – спеціаліст по охороні атмосфери. Атмосфера - це повітряна оболонка Землі. До складу повітря входять гази: азот, аргон, вуглекислий газ та кисень – необхідний усьому живому для дихання. Крім того, у повітрі містяться водяна пара та тверді домішки: пил, попіл, сажа, сіль, пісок.
Людина своєю діяльністю здатна змінювати склад і властивості атмосфери. Останнім часом повітря вміщує велику кількість шкідливих домішок. Вони потрапляють в атмосферу з труб промислових підприємств ( фото « Промислове підприємство димить» ). Сильно отруюють атмосферне повітря вихлопні гази численних автомобілів ( фото « Дорога з великою кількістю машин» ). Якщо такі гази скупчуються в повітрі і змішуються з краплинами туману, то утворюється смог ( фото « Смог» ). Цей отруйний туман стелиться землею на рівні органів дихання людини, що є особливо небезпечним. Часто смог виникає у великих містах.
Дуже небезпечним є забруднення повітря такими хімічними речовинами, як сполуки сірки й азоту. Сполучаючись з водяною парою, вони повертаються на землю у вигляді кислотних дощів. Такі дощі випадають за тисячі кілометрів від місця свого утворення. Вони шкодять здоров’ю людей, забруднюють грунти, від них висихають дерева ( фото «Дерева із пошкодженим листям» ) та руйнуються будинки ( фото «Стіна зруйнованого будинку» ).
Деякі вчені вважають, що зростаюче забруднення атмосфери хімічними речовинами руйнує тонкий озоновий шар. У ньому утворюються своєрідні «діри». Найбільша озонова «діра» виявлена над Антарктидою.
Для своїх потреб люди спалюють мільйони тонн різних видів палива ( вугілля, природного газу та ін. ). При цьому в атмосферу виділяється вуглекислий газ. Його кількість поступово збільшується і він починає діяти як парник. Пропоную переглянути відеоролик « Парниковий ефект і глобальне потепління» .
( Перегляд відеоролика )
Як охороняти атмосферу? Чисте повітря – це життєва необхідність людини. Для збереження чистого повітря потрібно обмежувати викиди шкідливих газів, диму, інших домішок. Для цього на промислових підприємствах встановлюють газо – і димовловлювачі. У містах, де скупчується транспорт, розширюють площі зелених насаджень.
Ведуча. Чи є у присутніх запитання до еколога?
( запитання – відповіді)
Ведуча. Гідросфера - водяна оболонка Землі. Прісна вода на планеті становить лише 2% від її загальної кількості, причому 85% її зосереджено в льодовиках Гренландії й Антарктиди, айсбергах і гірських льодовиках (фото «Льодовики» ). Лише 1% прісної води – річки, прісні озера й деяка частина підземних вод.
Вода – це унікальна речовина. Її хімічна формула проста – Н  О, але аналогів їй вчені не винайшли. Вона виконує дуже важливі, життєво необхідні функції. Вода – це головна складова всіх живих організмів, а також середовище проживання тварин і рослин.
Фізичне забруднення води відбувається внаслідок накопичення в ній нерозчинних домішок – піску, глини, мулу, що змиваються дощовими потоками. Тверді частинки знижують прозорість води, пригнічують розвиток водних рослин, забивають зябра риб. Побутове сміття, викинуте людиною, згубно діє на мешканців водойм ( фото « Качка у ставку серед сміття» ).
Хімічне забруднення відбувається через надходження у водойми різних домішок. Ці домішки викидають промислові підприємства ( фото « Стічні води» ).
Особливої шкоди водоймам завдають нафта і нафтопродукти, які утворюють на поверхні води плівку, що перешкоджає газообмінові між водою та атмосферою й знижує вміст кисню. В результаті – велика кількість мертвої риби, птахи, пір’я яких покрите масною речовиною, повільно гинуть.
Забруднення води речовинами, що містять фосфор сприяє бурхливому розмноженню синьо – зелених водоростей і « цвітінню» водойм, яке супроводжується різким зниженням у воді вмісту кисню, « заморами» риби, загибеллю інших водних тварин. Під час «цвітіння» Каховського водосховища на Дніпрі стоїть сморід, а хвилі викидають на берег трупи риб, що задихнулися.
Біологічне забруднення водойм полягає в надходженні до них зі стічними водами різних мікроорганізмів ( бактерій, вірусів ), спор грибів, яєць глистів і т. д. Вони можуть спричинювати небезпечні захворювання людей. Особливо небезпечне біологічне забруднення водойм у місцях масового відпочинку людей ( пляж, курортна зона ). На узбережжях Чорного й Азовського морів було виявлено збудників таких небезпечних захворювань як холера, дизентерія, вірусний гепатит та інші. Причина цього – поганий стан каналізаційної системи.
Теплове забруднення води відбувається внаслідок спускання у водойми підігрітих вод від ТЕС, АЕС та інших електричних  об’єктів. Тепла вода змінює термічний режим водойм і шкідливо впливає на їх мешканців. Наприклад, вода, нагріта до температури 26 30 градусів, діє на риб та інших мешканців пригнічуючи, а підвищення температури до 36 градусів – смерть !
Ми з вами ознайомились із екологічною ситуацією в Україні. Пропоную переглянути відео ролик про екологічну ситуацію в інших куточках світу.
( Перегляд відео ролика « Забруднення середовища»).
Ведуча. Як ви вже зрозуміли, ми не одні зіштовхнулись із такими проблемами. Отже, це проблема людства, всієї Землі. Звичайно люди розуміють наслідки своєї діяльності і б’ють на сполох. Створюються міжнародні організації з охорони природи. Найбільша громадська екологічна організація планети – «Грінпіс». Ця організація діє майже у всіх країнах світу і є досить впливовою. Крім того, створюються природоохоронні території, діють закони, які оберігають різні компоненти природи.
Ведуча. Чи є у присутніх запитання чи пропозиції ?
(Обговорення)
Ведуча. А зараз давайте проведемо вікторину, щоб виявити, хто з учнів краще знає природу рідної Землі, хто захоплюється її красою і багатством.
1. Яка тварина спить вниз головою? ( Кажан.)
2. Яка пташка не вміє літати? ( Пінгвін, страус. )
3. Які місяці року отримали свої назви від дерев? ( Березень, липень. )
4. Що за трава, яку й сліпі знають? ( Кропива. )
5. Що робить їжак взимку? ( Спить. )
6. Хто цілий день жує, дітям молоко дає? ( Корова. )
7. Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. ( Заєць. )
8. Хто носить на собі голки? ( Їжак. )
9. Куди занесено рідкісні види тварин чи рослин? ( У Червону книгу. )
10.Яка з домашніх тварин була приручена найпершою? ( Собака. )
11. Як називається найменший птах? ( Колібрі. )
12. У яких квітів на стеблі є гострі колючки? ( Троянди, кактуси. )
13. Якого птаха називають лісовим лікарем? ( Дятла. )
14. Які дерева не знають листопаду? (  Ялина, сосна. )
15. Пухкий, родючий шар  землі. ( Грунт. )
16. Який птах є символом мудрості ? ( Сова.)
17. Яка птиця « на хвості приносить» новини ? ( Сорока. )
Ведуча. Молодці! Всі активно працювали і довели, що знаєте природу. І пам’ятайте, що від  природних негараздів Земля відновлюється швидко, а от від людської діяльності дуже довго. Тому життя нашої планети – у наших руках !

Дякуємо за увагу. До побачення !



                                            











Немає коментарів:

Дописати коментар