Мета уроку:
Освітня. Продовжувати формувати знання учнів про розвиток рослин; ознайомити з процесом утворення насіння; дати поняття про вплив умов середовища на проростання насіння.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати та робити висновки та узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища до рослин рідного краю; виховувати розуміння того, що існує взаємозв’язок і причинна обумовленість життєвих явищ. виховувати науковий світогляд, що насінина - це майбутня рослина.
Очікувані результати після уроку:
учні
• Знатимуть поняття: схоже насіння, умови проростання.
• Умітимуть визначати життєздатність насіння.
• Пояснюватимуть від чого залежить гарний урожай.
• Зможуть використати ці знання для роботи на присадибній ділянці.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка, насіння квасолі та кукурудзи.
Основні поняття та терміни: сім’ядолі, насінна шкірка, зародок.
Хід уроку
І Організаційний момент
1.Привітання, налаштування на урок
«Емоційний барометр» (СЛАЙД 2)
Вчитель: Діти, ви, напевне, чули про незвичайну пташку колібрі. Так от, ця маленька істота за одну секунду (зверніть увагу!) робить 200 помахів крильми. Тож бажаю вам сьогодні, дорогі діти, такої ж невтомної працездатності на уроці як у тієї колібрі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Твори від Незнайка» (СЛАЙД 3)
По дорозі до школи мені передали листа від одного жителя квіткового міста – від Незнайка. Незнайко вирішив всерйоз зайнятися ботанікою, але як завжди все наплутав. Ваше завдання знайти у творах Незнайка біологічні помилки і виправити їх.
Давайте усно спробуємо це зробити. (по черзі).
2. Вправа «Так-ні». (СЛАЙД 4)
А тепер спробуємо виконати письмово наше наступне завдання, в якому вам потрібно погодитися чи заперечити дане твердження. (перевірка).
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Вправа «Картинна галерея» (СЛАЙД 5)
Ну що ж ми з вами успішно зробили розминочку, а тепер всі разом вирушаємо до картинної галереї, але картини в ній трішки незвичайні, адже вони допоможуть нам у формуванні теми нашого уроку. (СЛАЙД 6)
Висновок: отже темою нашого сьогоднішнього уроку є «Будова насінини . Умови проростання насіння. (давайте відкриємо наші зошити і запишемо сьогоднішню тему уроку)
2. Визначення мети та завдань уроку (СЛАЙД 7)
А Епіграфом до нашого уроку стане вислів українського письменника Дмитра Павличка
У пшеничній зернині більше як сто казок, -
У пшеничній зернині схований колосок.
Д.Павличко.
Спробуємо разом на основі цього вислову сформувати мету уроку та завдання , які ми разом з вами виконаємо. (Учні формують твердження)
Висновок вчителя: Завдання нашого уроку: (СЛАЙД 8)
1.Що ж собою представляє собою насіння?
2.Яку будову мають насіння і за яких умов вони проростають?
3.Як правильно треба сіяти насіння, щоб отримати хороший врожай?
Про все це ви дізнаєтеся впродовж нашого уроку.
ІІІ Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
-Отже ми з вами вже знаємо, на які 2 групи поділяються органи в рослин?
-А до якої групи входить насінина? Які органи ще крім насіння відносяться до генеративних?
-Нам вже відомо, що після запліднення формується зародок насінини і плід, функція якого захист і поширення насіння.
-Хто зможе сформувати визначення. Що ж таке насіння?
(СЛАЙД 9)
-Насінина – це генеративний орган, який дає початок новій рослині. (запис в зошиті)
Прислів’я українського народу про насіння. (вчитель читає, діти читають приготовлені)
1.Будова насінини. (СЛАЙД 10)
Вчитель: Поява насінини – найдосконаліше пристосування до розмноження і розселення рослин, що утворюється в результаті запліднення з насінного зачатку. Насінина складається із зародка (зародкового корінця, зародкового стебельця і зародкової брунечки з листочками сім’ядолями ) та запасаючої тканини (ендосперму), вкритих насінною шкіркою.
Усі рослини, які мають у насінні 2 сім'ядолі, об’єднані за цією ознакою у клас дводольні рослини. (приклади рослин). У деяких квіткових рослин у насінні є всього одна сім’ядоля і вони об’єднані у клас однодольних рослин.
Для порівняння ми розглянемо насіння двох різних, але водночас цікавих і корисних рослин: квасолі та кукурудзи.
На ваших партах є готові набори із насінням квасолі та кукурудзи вони знаходяться в спеціальних ємностях. Для більш детального вивчення насіння дводольних рослин давайте розглянемо будову насіння квасолі. Як зразок, квасоля взята не випадково, тому що насіння сімейства бобових досить великі.
-Чим покрите насіння квасолі?
Насіння квасолі покрито гладкою, блискучою щільною шкіркою.
-Яка функція цієї насінної шкірки? (шкірка призначена для захисту ніжних частин насіння від пошкоджень та висихання)
На насінній шкірці легко можна розглянути невеликий рубець (іншими словами його ще називають рубчик), саме в місці рубчика насіння було прикріплено до стулки бобу. Щільна шкірка захищає насіння до тих пір, поки воно не проросте, при проростанні насіння шкірка розривається. З внутрішньої частини насіння виростає головна частина насіння - зародок (нова рослина).
Якщо зняти шкірку з розм'яклого насіння квасолі і подивитися її зародок, то можна побачити дві великі сім'ядолі та органи зародка - це зародковий корінь, стебло і бруньку з маленькими листочками. Враховуючи, те що зародок не може добувати собі їжу сам, йому доводиться харчуватися харчується готовими запасами їжі, які знаходяться в сім'ядолях.
- Звідки походить назва дводольні рослини?
Назва дводольні зародки квасолі, гороху, соняшнику отримали з-за того, що кожен з них має по дві сім'ядолі.
-Тепер розглянемо будову насіння кукурудзи, яке трохи інше за будовою.
Плід довгастої форми називається зернівка, яка зовні вкрита жовто-золотавою оболонкою.
- Спробуйте зняти насінну шкірку.
Якщо у квасолі зняти шкірку було не проблематично, то у кукурудзи це зробити набагато складніше, оскільки оболонка щільно зростається з насіннєвою шкіркою.
(демонструю на таблиці)
Зародок насіння пшениці занадто малий, тому знаходиться у нижній частині зерна.
При розрізуванні зерна пшениці, всередині насіння крім зародка можна побачити ендосперм (біла борошниста частина, в перекладі з грецького «ендо» - всередині, «сперма» - насіння; іншими словами усередині насіння), в клітинах яких містяться запаси поживних речовин, ким живиться зародок
Будова зародка пшениці, ячменю, кукурудзи, вівса складається з однієї маленької сім'ядолі, зародкового кореня, стебла і брунечки, причому сім'ядоля зародка щільно прилягає до ендосперму, тому що під час проростання зародок з допомогою сім'ядолі всмоктує з ендосперму поживні речовини. Назва однодольні рослини отримали з огляду на те, що мають одну сім'ядолю.
Висновок: за цією ознакою усі Покритонасінні рослини ділять на 2 великі класи: Однодольні та Дводольні
2.Однодольні та дводольні рослини :
--- Спільні риси : (СЛАЙД 11)
--- Відмінні риси : (СЛАЙД 12)
А тепер давайте з вами з'ясуємо, Які ж речовини є у насінні? (СЛАЙД 13)
3.Склад насіння :
З чого складається насіння - перш за все з води. Наприклад, сухе насіння соняшнику, здавалося б, звідки у сухому насінні вода. Достатньо злегка нагріти насіння на слабкому вогні, як у верхній частині, що не нагрітої пробірки можна побачити крапельки води. Це відбувається, тому що при нагріванні вода випаровується.
Також насіння складаються з мінеральних речовин, при згоранні насіння утворюється попіл, який і містить невелику кількість мінеральних речовин.
У насінні містяться органічні речовини: білки, жири, вуглеводи які складають (85—90 %).
Будь-який живий організм потребує нормальне повноцінне харчування, точно також потребує і зародок овочевих або квіткових рослин, тому весь перерахований вище склад насіння, а саме вода, мінеральні та органічні речовини вкрай необхідні для живлення зародка рослини.
- Як ви вважаєте чи однакове за своїм складом насіння різних рослин?
Щоб вияснити це – нам допоможе ось така табличка
Насіння різних рослин за своїм складом різні. Наприклад, у будові насіння хлібних злаків пшениці і кукурудзи міститься багато крохмалю. Тобто вуглеводів, а в насінні квасолі і гороху багато білка, а насіння ж олійних рослин (соняшника) містять багато рослинних жирів.
4.Як людина використовує насіння рослин?
- насіння використовуються на корм тваринам і в їжу людини в сирому та переробленому вигляді. Вони є джерелом для добування ефірних олій, крохмалю, білків, лікарських речовин, їх використовують як прянощі. Борошно для приготування хліба — це перероблені зернівки злаків, крупи — перероблені плоди і насіння рису, гречки, проса, ячменю та інших рослин. Цінними їстівними продуктами є насіння гороху, квасолі, сої, бобів, плоди кокосової пальми, хлібного дерева, ананасів та інших рослин. З насіння і плодів соняшнику, бавовнику, маслина та інших культур отримують харчові олії. У насінні бавовника міститься 24— 26 % олії, 20 % білків. Олію використовують у їжу, а також для вироблення технічних масел.
-
(СЛАЙД 14)
Висновок: тому для повноцінного розвитку нашого організму потрібно споживати різноманітні овочі та фрукти.
3.Умови проростання насіння : (СЛАЙД 15)
Ну що ж . з будовою насіння ми вже знайомі. Але нерозглянутим залишається питання. Які ж умови потрібні для того щоб насінина дала початок новій рослині. Учні нашого класу вдома проводили дослідження умов проростання насіння. Вони отримали інструктивні картки, за якими послідовно виконували отримані завдання. Зараз вони поділяться з нами результатами свого дослідження.
1. для проростання насіння необхідна вода. (Хіблін Д.)
- для чого саме потрібна вода насінині?
Вода необхідна насінню для набухання, так як при набуханні шкірка насіння розривається, в результаті чого з'являються корінь і стебло зародка. Також вода необхідна для розчинення поживних речовин насіння, тому що зародок насіння може всмоктувати всі необхідні поживні речовини лише в рідкому вигляді.
Для проростання насіння різних рослин потрібна різна кількість води. Особливо багато води потрібно насінню бобових рослин (гороху, квасолі). Тому насіння даних видів рослин, а також деяких овочевих рослин перед посівом бажано замочувати.
2.Для проростання насіння необхідне повітря. ( Григор’єва Д.)
- Чому в ємності, що до країв була наповнена водою насіння не проросло, а засмерділо?
-Для чого насінині потрібне повітря?
3.Для проростання насіння потрібне тепло. (Дранко С.)
Крім води і повітря для проростання насіння необхідно ще й тепло. Різні рослини по-різному ставляться до тепла.
( СЛАЙД 16)
Наприклад, зерна пшениці або вівса проростають при низьких температурах близько 1 - 2° тепла. А ось зерна кукурудзи проростають при більш високих температурах близько 10 - 12° тепла. Насіння овочевих рослин, таких як огірки та гарбуза проростають при температурі не менш +12 ° тепла. Все залежить від батьківщини рослини. Виходячи з того, при яких температурах проростають насіння й прийнято встановлювати строки посіву.
4.Для проростання насіння потрібне світло? ( Інюткіна М.)
5.Для проростання насіння потрібен живий зародок.
Схожість насіння може втратити, наприклад, тоді, коли їх зібрали дуже рано і вони не встигли дозріти, яке насіння довго пролежало в зерносховище і зародки в них загинули. Причин може бути безліч.
Яке насіння потрібно вибирати для гарного міцного урожаю?
Для висівання слід відбирати велике і повноцінне насіння без домішок насіння бур’янів. Під час сівби потрібно враховувати глибину загортання насіння в грунт. Дрібнонасінні культури потрібно сіяти на глибину 1-2 см (цибуля, морква, кріп), великонасінні – 4-5 см (квасоля, гарбуз). Глибина загортання також залежить від типу ґрунту. На легких ґрунтах (піщаних), де водний режим менш стійкий, дрібне насіння потрібно висівати глибше, ніж на важких (глинистих) ґрунтах. Глибину висіву збільшують також, якщо в ґрунті мало вологи.
УМОВИ ПРОРОСТАННЯ: (СЛАЙД 17)
- Виходячи з усього вищесказаного який висновок можна зробити?
що для проростання насіння необхідні три умови: наявність води, повітря й тепла. Якщо не буде дотримуватися хоча б одна з умов, насіння не проросте.
- У який грунт потрібно поміщати насіння?
у вологий розпушений грунт, що нагрівся до певної температури.
Іноді буває так, що з числа посіяного насіння проростають не усі, хоча в грунті є достатньо вологи, повітря та тепла. Чому так відбувається? Відбувається це тому, що в більшості несхожого насіння зародок часто буває мертвим.
Ну що ж . будову насіння ми з'ясували, які цінні речовини є у насінні вже знаємо, за яких умов насіння зможе прорости ми розглянули.
А ЗАРАЗ ми спробуємо трішки побути володарями часу і побачимо як проростає насіння у прискореному вигляді. Адже в реальному житті цей процес є довготривалим.
ВІДЕО (ПРОРОСТАННЯ НАСІННЯ)
VІІ. Первинна перевірка засвоєння знань
1.Створення емоційного комфорту (РЕЛАКСАЦІЯ) (СЛАЙД 18)
- А тепер давайте трішки відпочинемо. Заплющимо очі і пофантазуємо. Уявіть що ви невеличка насінина, яка вміє літати. І прослухаємо уважно вірш А. Качана «Крилате насіння», щоб спробувати вкінці дати відповідь на запитання.
Кружляє над нами
Насіння крилате,
Радіє насіння,
Що вміє літати.
Це клени високі
З осінньої гілки
Синів проводжають
В далеку мандрівку.
І згадують сумно
Дерева бувалі:
Колись і вони
Над землею літали!
— Ми знову знялись би,
Як наше насіння,
Та роки не ті
І тримає коріння... —
Кружляє у небі
Насіння крилате,
Радіє насіння,
Що вміє літати.
Одна насінина
З кленової крони
Довірливо сіла
Мені на долоню.
І каже: — Я довго
Блукала над містом,
Але на асфальт
Не наважилась сісти.
Благаю, мій друже,
Якщо це не важко,
Візьми й посади мене
В землю, будь ласка.
Я виросту кленом
У нашому краї
І шумом зеленим
Тебе привітаю.
Бесіда з учнями:
-ким були ви у цьому вірші?
- хто був вашими батьками?
- Про що попросила насінина? Що візьме із землі насінина, для того щоб прорости і дати початок новій рослині?
- А що потрібно дати дитині , щоб з неї виросла гідна, хороша, добра людина?
- Молодці, діти. Я впевнена що кожен з вас виросте доброю . чесною , хорошою людиною, адже в кожному з вас батьки подарували зерно доброти, милосердя, яке допоможе вам у житті.
2. Вправа « Кошик знань» (3ХВ) (СЛАЙД 19)
Ну що ж прийшов час нам збирати наш багаж знань. Який ми відправимо ось в такий кошик. (на дошці) Для цього вам потрібно навколо кошика написати якомога більше термінів з якими ви ознайомилися на уроці. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху.
VІІ. Контроль і самоперевірка знань (8 ХВ)
Вправа «Бліц – відповідь» (СЛАЙД 20)
А тепер давайте ви разом перевіримо як ви засвоїли сьогоднішній матеріал. Для цього використаємо вправу «Бліц-відповідь» (на слайді перелік 10 питань, на які ви маєте дати усні відповіді.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
ІХ. Повідомлення домашнього завдання (СЛАЙД 21)
Вправа «Безпрограшна лотерея»
А тепер я хочу щоб ви дістали з коробки номерок, який і буде визначати ваше домашнє завдання на наступний урок.
(учні дістають із коробки номери завдань, які висвітлено в презентації).
1. Прийом «Незакінчене речення». (СЛАЙД 22)
Залишається нам поділитися враженнями щодо тієї інформації , яку ви почули на сьогоднішньому уроці.
Учні по черзі висловлюються за такою схемою:
На уроці я
- Дізнався…
- Зрозумів…
- Навчився…
- Найбільше труднощі я відчув…
- Найбільше зацікавило…
Завершальне слово вчителя (на фоні музики)
А я сподіваюся що ці маленькі зернини знань проростуть в гарний міцний врожай в наступних класах. Так як буває в житті людини – з маленької зернини за вдяки клопіткій праці народжується хлібина. Тому За давнім українським звичаєм я хочу вручити цей запашний калач як шану за вашу наполегливу працю на уроці.
Немає коментарів:
Дописати коментар